Draai om je oren
Jazz en meer - Weblog

Cd
Les Chroniques De l'Inutile - 'Virgule' (Suite/El Negocito, 2017)

Opname: maart 2015

Gitarist Benjamin Sauzereau kwam hier onlangs nog ter sprake als lid van het Jens Maurits Orchestra. De man heeft echter ook een eigen band, waarin Jens Bouttery dan weer de drummer van is. Het septet luistert naar de wat moedeloos makende naam 'De kronieken van de nutteloosheid' ofwel – en dat klinkt voor ons direct een stuk mooier - Les Chroniques De L'Inutile. Onlangs brachten ze hun debuut, 'Virgule' uit als co-productie van Suite en El Negocito Records.

Alle stukken op twee na zijn van de hand van Sauzereau, die zich hier presenteert als een componist die kiest voor een hecht groepsgeluid en daarbij aantrekkelijke, vaak bijna filmische melodieën niet schuwt. Zo is 'William (Harrisson Bonney)' ronduit spannend. Een regelmatige tik, Bouttery op de rand van zijn trommel, gaat vergezeld van mooi geblazen patroontjes, versterkt met Sauzereau's gitaarspel. Hier gaat iets gebeuren! En dat klopt, Sauzereau komt met een mooi galmende solo, terwijl het groepsgeluid bluesachtige vormen aanneemt, gevolgd door tenorsaxofonist Gregor Siedl, die er een flinke dosis melancholie aan toevoegt.

'Nemo' heeft symfonische trekjes in het samenspel. Sauzereau mengt het geluid van de drie blazers, met naast Siedl fluitist Pierre Bernard en altsaxofonist en klarinettist Erik Bogaerts, tot een eclatant geheel. Bijzonder is ook 'Mary, Molly, Bébert et Alcide'. Je zou zweren dat er iets met je cd-speler mis is. De dwingende hoofdmelodie wordt op de meest onverwachte momenten verstoord door een totaal andere melodietje, alsof je twee albums tegelijkertijd hebt opstaan. Maar goed, het zijn natuurlijk die vier pubers die door elkaar heen aan het kletsen zijn! Nee, dan 'Non Vorrei Morire Mai', of 'ik zou nooit sterven'. Wat een intensiteit hier in Sauzereau's gitaarspel, over Bouttery's roffels.

'Gauche' is een vreemde eend in de bijt. Want het enige nummer dat middels improvisatie tot stand kwam. En dat is goed te horen; weg zijn de mooie melodieën. Geen slecht stukje muziek, daar niet van, hoofdzakelijk vanwege het vuur dat hier met name door Sauzereau, Bouttery en Bernard wordt ontstoken.

Klik hier om dit album te beluisteren.

Les Chroniques De L'Intutile is live te bewonderen tijdens de Ham Sessions in Gent op eerste pinksterdag, zondag 4 juni.

Labels: