Draai om je oren
Jazz en meer - Weblog





 


Concert
Verlate Mardi Gras in Appingedam

The Boomerangs Band, zondag 19 maart 2017, Landgoed Ekenstein, Appingedam

Als ik beweer dat landgoed Ekenstein in een streek ligt die bestrooid is met landhuizen en boerenbedrijven waar de oude grandeur van afstraalt, plus complete complexen die tot pittoreske ruïnes zijn vervallen, zegt u natuurlijk, die Determeyer kan het mooi verzinnen. Wanneer ik daaraan toevoeg dat het landgoed zondagmiddag erg dicht langs het Louis Armstrong Park in New Orleans scheerde, is dat voor u wellicht aanleiding, dit stuk weg te scrollen. Nochtans: beide uitspraken kloppen.

In de eerste twee stukken die The Boomerangs Band van tubaspeler Bas de Jager in het Koetshuis van Ekenstein speelden, lag eigenlijk zo'n beetje de hele recente geschiedenis van de straatmuziek van New Orleans besloten. 'Little Liza Jane' was het meest swingende stuk dat de Hurricane Brass Band in 1975 opnam en dat de bron was van alle hippe hedendaagse straatfunk van New Orleans en omstreken, in casu Appingedam. 'Kidd Jordan’s Second Line' is, dacht ik, een product van de samenwerking van Edward 'Kidd' Jordan, een vooraanstaande vrije saxofonist, met de Dirty Dozen Brass Band. En als we weten dat Jordan zijn loopbaan in de Crescent City ooit, zestig jaar geleden, bij de r&b-groep The Hawketts begon en in de tussentijd vanzelfsprekend met Jan en Alleman marcheerde, is er weer een cirkel rond. 'Mardi Gras Mambo' van The Hawketts heeft het heel wat carnavals uitgehouden.

En het was een beetje Mardi Gras op Ekenstein – een paar weken overtijd, maar alla. Ancel Klooster, die op drums inviel, kwam zijn beste Second Line-beentje voorzetten. Aangezien hij ooit les heeft gehad van Johnny Vidacovich, die sinds jaar en dag als de meest geraffineerde en begaafdste drummer van New Orleans geldt, leverde dat geen problemen op. Het regenachtige weer was mooi meegenomen. Nu waren de parapluutjes aanwezig waarmee gedanst kon worden. Op 'When My Dreamboat Comes Home' bijvoorbeeld, dat in een uitermate relaxed tempo werd gespeeld, wat prima uitpakte.

Van de solisten vielen vooral de saxofonisten op. Altiste Tineke Koops bezit een sound met daarin een neiging tot jammeren, wat effectief werkt. Voor Hemmo Kieft en zijn tenorsax is ooit het epitheton 'robuust' uitgevonden. Voor de gelegenheid had hij zijn stijl in de Hans Dulfer/Lee Allen-modus gezet en dat beviel best. Maar vlak de bas van de baas ook niet uit. Was ooit op snaartrommel het swingendste jongetje van de klas op de Adam Olivier Academie, verraste later als verdienstelijke trompettist en hanteerde nu dus de sousafoon. Eens een wonderkind, altijd een wonderkind. 'Just A Closer Walk With Thee' begon hij op zachte vilten voetjes en hier herinnerde het Hammondorgel van Michiel Mens ons er fijntjes aan dat we ons deze zondagochtend maar weer eens akelig verslapen hadden voor de hoogmis. Mens speelt normaal gesproken sousafoon in de Boomerangs, doch een lipblessure kluisterde hem aan het klavier. Prima hoor, deze integratie van de Hammond in het bluesy funkgeluid van de band. Als Bas de Jager moest zingen, liet Michiel diens baslijn mooi doorlopen. Elders versterkte het orgel het orkestrale karakter van de band. Zoals in de achtergrondfiguurtjes achter de bugel van Ramses Helmus in het gospelachtige 'Smooth Talk', een eigen compositie van De Jager.

Het grote verschil tussen het optreden van The Boomerangs Band in Ekenstein en dat van een willekeurige brassband in het Louis Armstrong Park is dat dat laatste park gekrioeld zou hebben van de jongelui, terwijl de jeugd van Appingedam kennelijk wat anders aan haar hoofdjes had. Vermoedelijk zat die thuis of bij de bushalte verwoed te twitteren of te whatsappen. Je bent sociaal of je bent het niet.

Concertfoto: Sandra van der Veen

Labels:

(Eddy Determeyer, 7.4.17) - - [naar boven]


Lees verder in het archief...








Menupagina's:




Cd van het moment:
Sylvie Courvoisier - 'Chimaera'

Klik op de hoes om een track te beluisteren en voor meer informatie





Nieuws, tips, suggesties, adverteren, meewerken?
Mail de redactie.