Draai om je oren
Jazz en meer - Weblog





 


Cd
Billy Childs – 'Rebirth' (Mack Avenue, 2017)

Opname: 2-4 december 2015

Pianist en componist Billy Childs zet je hier een paar keer op het verkeerde been. Althans, dat deed hij bij mij. Aan zo'n openingstrack 'Backwards Bop' hoor ik niet zoveel achterstevorens. Integendeel, ik hoor Dizzy Gillespie en meer in het bijzonder hoor ik 'Rays’s Idea' uit het repertoire van zijn 1946-bigband. Enigszins, dan. Aan 'Shiva' hoor ik ook niks Indiaas. Ik hoor een originele, uitbundige, behoorlijk gecompliceerde melodie die nochtans losjes wordt gespeeld. Ik hoor de interactie tussen piano, bas en drums en ik hoor de sopraansaxofoon van Steve Wilson alle kanten opschieten. Niet zo vreemd wanneer je zoveel armen tot je beschikking hebt. En zo hoor ik in 'The Starry Night', wederom een eigen compositie van de pianist, ook niets van het vredig fonkelende hemelgewelf uit 'The Story Of A Starry Night' (de oorlogshit die gebaseerd was op de Zesde Symfonie van Pjotr Iljitsj Tsjaikovski, de 'Pathétique'). Anno 2015 is de wetenschap een stuk verder gevorderd en Billy Childs heeft ook neutronensterren, supernovae en andere helse hemellichamen in de mix gestopt.

Een saaie bedoening wordt het kortom nooit. In 'Rebirth' toont Childs zijn indrukwekkende techniek, afgewisseld met zwaar geplaatste McCoy Tyner-akkoorden. De stem van medecomponiste Claudia Acuña is hier smaakvol ingezet en evenwaardig aan de sopraansaxofoon, met dien verstande dat haar partij volledig uitgeschreven is. Een uitbundige affaire, zo'n wedergeboorte. Horace Silvers 'Peace' is dan weer opgetuigd met mooie harmonieën en rijke decoraties.

Wordt het zo zoetjesaan geen tijd dat die Billy Childs (Freddie Hubbard, J.J. Johnson, Grover Washington) eens degelijk doorbreekt?

Labels:

(Eddy Determeyer, 20.3.17) - - [naar boven]


Lees verder in het archief...








Menupagina's:




Cd van het moment:
Sylvie Courvoisier - 'Chimaera'

Klik op de hoes om een track te beluisteren en voor meer informatie





Nieuws, tips, suggesties, adverteren, meewerken?
Mail de redactie.