|
Draai om je oren Jazz en meer - Weblog |
|
||
|
| |||
|
Leerproces in een hottub Martin Lawrence, donderdag 4 februari 2016, Paradox, Tilburg Vorig jaar imponeerde het kwartet van Ambrose Akinmusire in Paradox. Met vooral materiaal afkomstig van de albums 'When The Heart Emerges Glistening' en 'The Imagined Savior Is Far Easier To Paint'. In dit avontuurlijk en akoestisch optreden speelde de jonge drummer Justin Brown een rol van betekenis. De voorliefde van Akinmusire voor machtig drumwerk blijkt eens te meer uit het optreden van de groep Martin Lawrence. Drummer Thomas Pridgen (bekend van Mars Volta, Suicidal Tendencies en Christian Scott) spreekt bovennatuurlijke krachten aan, die leiden tot furieuze, magistrale en ritmische patronen. Pridgen wint al op negenjarige leeftijd, met een reputatie als een wonderkind op drums, de prestigieuze 'Drum Off'-wedstrijd. Ook ontvangt hij op de leeftijd van vijftien jaar een beurs aan de Berklee College of Music. In de groep Martin Lawrence is het gezegde 'bescheidenheid siert de mens' niet aan Pridgen besteed. De jonge drummer is niet in de wieg gelegd voor een dienende rol. Zijn stijl kenmerkt zich door een dominante, keiharde percussie. Het in een razend tempo afleveren van zware geluidsgolven, pulserende grooves en meerdere, minutenlange drumsolo's blijkt zijn stiel te zijn. Een gemêleerd publiek is getuige van twee uiteenlopende sets. De eerste set heeft het karakter van een lange, doordenderende jamsessie. Drummer Thomas Pridgen en trompettist Ambrose Akinmusire zijn de partners in crime bij het intense krachtenspel waarbij geluidsbarrières met de regelmaat van de klok worden overschreden. Daar waar de trompettist nog parels voor de zwijnen werpt, raken de spacy keyboardklanken van Mike Aaberg ondergesneeuwd. Ondanks het indrukwekkende rockende karakter en de furieuze trompetklanken lijkt het muzikale proces belangrijker dan het uiteindelijke groepsresultaat. De muziek mondt uit in een veelvoud aan orgastische herhalingen en een gemis aan onderlinge cohesie. Dat lering en vermaak gelijke tred kunnen houden, blijkt deze avond weer eens. De tweede set bestaat uit meerdere stukken met meer onderscheid in de composities. De diversiteit aan sferen en emoties wordt nadrukkelijk gezocht en gevonden. En de verandering van het ritme, onder de oppervlakte, speelt een grotere rol van betekenis. Zelfs de spacy-psychedelische klanken uit de keyboard en het hammondorgel van Aaberg werpen muzikale vruchten af. Klik hier voor een fotoverslag van dit concert door Louis Obbens. Labels: concert (Louis Obbens, 12.2.16) - - [naar boven] Lees verder in het archief...
|
Archief
Artikelen Cd-recensies Concertrecensies Colofon Festivalverslagen Interviews Jazz in memoriams
Nieuws, tips, suggesties, adverteren, meewerken? |