Draai om je oren
Jazz en meer - Weblog





 


Concert
Basklarinetten in alle soorten en maten

Basklarinetfestijn, zondag 24 januari 2016, LantarenVenster, Rotterdam

Fie Schouten is er wederom in geslaagd om het twee weken(!) durende basklarinetfestijn te organiseren, waarin dit veelzijdige, maar toch nog redelijk onbekende instrument centraal staat. Door heel Nederland vinden een groot aantal optredens plaats met zowel gecomponeerde muziek als jazz, culminerend in een drietal concerten. Een groot deel van de uitgenodigde klarinettisten uit binnen- en buitenland geeft acte de préséance, waarbij er een grote diversiteit aan nieuwe composities in première gaat, maar er daarnaast ook ruimte is voor improvisatie.

Zo beleeft 'Feather-Light Monkeys' van Ig Henneman hier in Rotterdam zijn première. We kennen Henneman natuurlijk als improvisator op de altviool, maar hier horen we weer eens dat zij ook als componist volledig meetelt. Naast Schouten horen we in dit stuk voor drie basklarinetten Laura Carmichael en Marij van Gorkom. Alle drie zijn zij bedreven in het hedendaags gecomponeerde idioom en dat levert een krachtige uitvoering op van dit contemplatieve stuk. Lange noten schuren tegen elkaar aan en vormen kleurrijke combinaties, soms samenvallend, maar veel vaker met elkaar contrasterend. Een betere opmaat van een overvolle avond kunnen we ons niet wensen.

Het hierop volgende trio van percussionist Martin Brandlmayr laat horen wat een divers instrument de basklarinet is. Want dit stuk mag dan evengoed contemplatief zijn, het is verder totaal anders dan het stuk van Henneman. De klarinettisten creëren hier een soort van klankmist, waar in eerste instantie zo nu en dan een losse noot uit opstijgt, tot die losse noten zich aaneenrijgen tot een tribaal aandoend ritme. Het is Schouten en haar beide Oostenrijkse collega's, Petra Stump en Heinz-Peter Linshalm, volledig toevertrouwd.

Bijzonder is ook 'Itou' van Pascal Dusapin, een stuk voor solo basklarinet, dat hier gespeeld wordt door de Franse klarinettist Armand Angster. Het is een grillig, weerbarstig stuk vol abrupte wendingen, waarin Angster regelmatig grommend en rauw klinkt. Een hoogtepunt is ook het nieuwe stuk van Vanessa Lann, 'Lather, Rinse, Repeat', voor vier basklarinetten. Schouten, Carmichael, Stump en Van Gorkum tekenen voor een bijzondere uitvoering, waarbij de vier klarinetten iedere hun eigen ritmische patroon spelen. Gaandeweg het stuk blijkt echter dat er tussen die afzonderlijke rollen meer samenhang is dan je in eerste instantie dacht.

Naast de gewone basklarinet speelt in een tweetal composities ook de nog veel zeldzamere contrabasklarinet een rol. Zo heeft 'Vórtice' - wat zoveel betekent als 'draaikolk' - van de Spaanse componist Enrique Raxach een bezetting voor zes basklarinetten en drie contrabasklarinetten (Angster, Schouten en Carmichael). Terwijl de drie contrabasklarinetten zorgen voor een donker ritme, variëren de zes basklarinetten in twee groepen van drie op dit patroon. En overigens in opvallend jazzy klanken. Dat geldt helemaal voor de afsluiter. Een nieuwe compositie van Tobias Klein voor zes basklarinetten, twee contrabasklarinetten (Klein, Angster) en twee bassethoorns (Strump, Schouten). Bijzonder is verder dat twee van de zes basklarinetten een improvisatie doen op het uitgeschreven stuk dat door de overige acht klarinettisten wordt gespeeld. Een rol die hier door Oguz Büyükberber en Michael Riessler wordt gespeeld. De centrale partij is harmonisch en ritmisch en het gezelschap krijgt hier duidelijk kenmerken van een bigband, maar het is hier vooral Büyükberber die opvalt in een wervelend romige solo, waarin zijn Turkse roots volop doorklinken.

Klik hier voor foto's van dit concert door Eddy Westveer.

Labels:

(Ben Taffijn, 1.2.16) - - [naar boven]


Lees verder in het archief...








Menupagina's:




Cd van het moment:
Sylvie Courvoisier - 'Chimaera'

Klik op de hoes om een track te beluisteren en voor meer informatie





Nieuws, tips, suggesties, adverteren, meewerken?
Mail de redactie.