Draai om je oren
Jazz en meer - Weblog





 


Concert
Wrikbare jazz van een geestdriftig pianotrio

Shai Maestro Trio, zaterdag 17 oktober 2015, LantarenVenster, Rotterdam

Hun albumtitels bieden een goed aangrijpingspunt als we willen weten wat het Shai Maestro Trio ons met hun muziek wil zeggen. Untold stories. Verhalen vertellen die we nog niet kennen of nog niet bestaan. Als dat het uitgangspunt is, ga je gebaande paden uit de weg en moet je jezelf op scherp kunnen zetten. Road To Ithaca verwijst naar Homerus' mythe waarin Odysseus op weg naar huis, zijn Ithaca in zicht krijgt, maar bijna aangekomen ontglipt het hem steeds en moet hij weer een andere route naar huis zoeken. Uiteindelijk is het verhaal een metafoor voor de ontdekking dat de reis belangrijker is dan het bereiken van de bestemming. Met deze intenties en mentaliteit muziek maken, belooft wat.

De Israëlische pianist Shai Maestro vertelt vooraf dat ze nooit een setlist maken en daarom even de tijd nemen om op elkaar en de energie van de avond af te stemmen. Na een moment van geconcentreerde stilte werpen ze elkaar wat aarzelende blikken toe en opperen murmelend wat ideeën. Maestro begint voorzichtig met het strooien van wat breekbare noten en flarden melodie. Langzamerhand vult hij met zijn boetserende spel de ruimte, komt er verhaal in zijn spel en wordt het zijn medemuzikanten duidelijk waar en hoe zij kunnen insteken. Als de drie elkaar vinden ontstaat er vaak een groovend thema dat óf explodeert - zodat de kaarten opnieuw geschud worden - óf door iemand wordt ontrafeld en zo een nieuwe richting wordt opgeduwd.

Tekenend is het gretige zoeken naar uitdagende variaties en melodische lijnen. Op routine spelen is geen optie, elkaar steeds weer opnieuw treffen is het devies. Waarschijnlijk klinkt dit trio, dat met veel camaraderie en geestdrift al zo'n vier jaar samenspeelt, daarom nog steeds zo fris.

De in New York wonende Maestro is 28 jaar oud en maakte een vliegende start als de vaste pianist bij bassist Avishai Cohen, maar ook in het kwartet van drummer Mark Giuliana. Hij startte vervolgens met wrikbare muziek, die niet leunt op perfectie maar op onvoorbedachte zelfexpressie en samenspel, als uitgangspunt zijn eigen trio.

Het drumwerk van Zyv Ravitz is de hele avond nadrukkelijk aanwezig. Hij wil graag vertellen en gehoord worden. Zijn opzwepende dynamiek met polyritmische texturen zijn zeer bepalend voor het temperament van deze formatie. Met name de momenten dat hij en Maestro in dialoog gaan, zijn scherp op de snede. Bassist Jorge Roeder is meer de stille kracht in het geheel en zoekt consoliderend naar verbinding, maar mengt zich bij tijd en wijle toch op eigen wijze in de conversaties van zijn medemusici.

Onwillekeurig dringt de vergelijking met E.S.T. zich op, dat weliswaar gebruikmaakte van een iets andere idioom, maar met eenzelfde soort bezwerende intensiteit speelde.

Dit trio heeft een missie. Iets daarvan wordt duidelijk als Maestro bij de tweede toegift vrij uitgebreid stilstaat bij de inspiratie voor de compositie 'When You Stop Seeing'. Voor hem ontstaan alle conflicten, zoals ook in zijn vaderland, when you stop seeing people as people. Hij beseft dat hij als muzikant weinig kan doen, maar wil zijn bescheiden invloed zeker gebruiken en zet het desbetreffende apotheotische nummer in.
Met name als Ravitz stil met gesloten ogen achter zijn kit zit en woordloos hunkerende lange noten zingt, en zelfs als alles is stilgevallen in zijn eentje nog verder neuriet... kippenvel!

Klik hier voor foto's van dit concert door Louis Obbens. Op 12 oktober maakte Cees van de Ven foto's van het Shai Maestro Trio in de Gent Jazz Club: klik hier om ze te bekijken.

Labels:

(Kees Schreuders, 24.10.15) - - [naar boven]


Lees verder in het archief...








Menupagina's:




Cd van het moment:
Sylvie Courvoisier - 'Chimaera'

Klik op de hoes om een track te beluisteren en voor meer informatie





Nieuws, tips, suggesties, adverteren, meewerken?
Mail de redactie.