Draai om je oren
Jazz en meer - Weblog





 

Boek: 'Hammonditis' - Herbert Noord


Boek
'Hammonditis'

Door: Herbert Noord / Uitgave in eigen beheer, 2013

Herbert Noord is Hammondorganist, wijnverkoper en columnist, voor onder meer Draai om je oren. Degenen die deze website al een tijdje volgen, zullen bekend zijn met zijn licht cynische kijk op het jazzwereldje.

In 'Hammonditis', een eigen uitgave, heeft hij 46 stukjes gebundeld. De eerste helft gaat over het wel en (vele) wee van zijn muzikantenpraktijk. Blijkens een staatje in het boek is zijn instrument 192 keer zo zwaar als een blokfluit. Daar begint de ellende al.

Ik tekende ooit een conversatie op tussen tenorist Eddie 'Lockjaw' Davis en organist 'Wild' Bill Davis (geen familie). Jaws: "Ik heb negen jaar orgelgroepen geleid, mijnheer Bill Davis! Negen jaar duwde, reed, trok ik de aanhangwagen met het orgel. Negen jaar. Geloof me, allemaal vanwege jou! Mij hoef je niks te vertellen over orgels, me dingen op de mouw te spelden. Want negen jaar lang had ik last van maagzweren vanwege organisten, terwijl ik probeerde een bandje op de been te houden. Vanwege jou, mijnheer, Paaszondag 1951." Wild Bill: "Ik heb..." Jaws: "Ik praat vanavond tegen jou, omdat je mijn..." Wild Bill: "Dat waardeer ik..." Jaws: "Wil je wel luisteren? Jij hebt mij een leven gegeven, negen jaar lang."

Het is met andere woorden niet zomaar een muziekinstrument, zo'n Hammond B3. Toen ik nog jong en sappig was heb ik Carlo de Wijs eens geholpen zijn instrument de trap op te zeulen. Als hij me had verteld dat zijn Hammond 1650 kilo woog had ik hem ook geloofd.

Noord dist tal van smeuïge verhalen op over orgels die muurvast komen te zitten in een bocht van de trap en over deuren en ramen die eerst met kozijn en al verwijderd dienen te worden vooraleer het monster gloriërend zijn entree kan maken. Met als hoogtepunt een optreden tijdens een schoolfeest in slot Loevestein, waar een negental trappen genomen moest worden en het licht tijdens de afdaling ook nog eens uitviel. Tegelijkertijd wilde een groep scholieren dezelfde trap beklimmen. 'Gelukkig waren de kneuzingen tot blauwe plekken, schrammen en builen beperkt gebleven, maar de aanblik was er niet minder dramatisch om,' noteert de schrijver.

Wanneer je van Hammondjazz én van drank houdt, ben je bij Herbert Noord aan het goede adres. Een deel van de stukjes beperkt zich tot opmerkingen van diens klanten in de trant van 'bent u open?' en 'verkoopt u ook wijn?'. Liefhebbers van de cognac-parodie vieux, daar heeft Noord het niet zo op begrepen: 'Wij hadden twee merken in het vak staan. Als er een klant om vroeg dan zei ik: "Wilt u de motechte of de krimpvrije?" Al die jaren dat ik dit zinnetje lispelde is er nooit, ik herhaal nooit, iemand geweest die vroeg: "Wat zegt u daar?"'

Het zal duidelijk zijn, dit lichtvoetige werkje wekt eerder een glim- dan een schaterlach op. Jammer, tenslotte, van het slordige taalgebruik.

Meer weten?
Klik hier voor een interview met Herbert Noord.
Klik hier om het boek te bestellen.

Labels:

(Eddy Determeyer, 3.6.13) - - [naar boven]


Lees verder in het archief...








Menupagina's:




Cd van het moment:
Sylvie Courvoisier - 'Chimaera'

Klik op de hoes om een track te beluisteren en voor meer informatie





Nieuws, tips, suggesties, adverteren, meewerken?
Mail de redactie.