Draai om je oren
Jazz en meer - Weblog





 




Nieuws
Terugblik op tien jaar Draai om je oren

Vandaag bestaat Draai om je oren 10 jaar. Oprichter Erno Mijland blikt terug...

Een groeiende belangstelling voor jazz en een interview met Peter Kentie ten kantore van internetbedrijf Ilse... we schrijven het jaar 2002. Na afloop van het interview laat Kentie me iets nieuws zien op zijn computer: Blogger. Een online toepassing, waarin je heel gemakkelijk een website kunt onderhouden met actuele berichten. Webloggen staat nog in de kinderschoenen, maar het spreekt me erg aan en ik wil het wel eens proberen. Jazz is daar een mooi onderwerp voor. Op 15 december 2002 schrijf ik een eerste bericht. Twee regels zijn het, ik ben duidelijk nog zoekend naar een vorm om over jazz te schrijven.

Een naam voor het weblog is er ook snel. Toen ik nog in Oirschot woonde had ik een radioprogramma bij de lokale omroep: Oirvijg. Het motto van het programma luidde: 'de beste draai om je oren'. Het was de tijd dat muziek nog vooral werd voortgebracht door draaiende platen en cd's. En het programma ging om muziek die je op het puntje van je stoel kan brengen, alsof je een draai om je oren krijgt. Dat gevoel had ik ook bij jazz. 'Draai om je oren', klinkt goed, maakt nieuwsgierig.

Tien jaar later. Wat is begonnen met een uitprobeersel is ondertussen uitgegroeid tot een project met body en soul. In 2003 sluiten Maarten van de Ven en Cees van de Ven aan. Net als de andere medewerkers die later volgen, zijn ze nog grotere jazzfanaten dan ik. Ondertussen merk ik dat het schrijven over jazz me beter leert luisteren en dat dat betere luisteren leidt tot beter schrijven over jazz. Dat is een mooie ontdekking. Ik word gevraagd als jazzrecensent voor Eindhovens Dagblad; mijn recensies plaatsen we door op deze website. Ik heb er lol in, maar als mijn werkzaamheden op andere gebieden steeds meer de aandacht gaan opeisen, trek ik me terug als actief schrijver voor de website. Ik kies voor een rol op de achtergrond en die vervul ik nog altijd.

Een decennium Draai om je oren laat zien wat de kracht van internet in combinatie met een passie voor muziek kan opleveren. Ruim 4000 recensies, artikelen, columns en interviews, verwijzingen, een concertagenda, achtergrondinformatie... het is allemaal bij elkaar geschreven en gesprokkeld door de vele vrijwillige medewerkers. De eenvoud in vorm en opzet van het begin staat nog als een huis en we hebben ons niet gek laten maken door commerciƫle mogelijkheden. Onafhankelijkheid is nog altijd de kracht. Met de nieuwe mogelijkheden van met name sociale media zie ik ondertussen nog genoeg mogelijkheden om de opgaande lijn die zich al tien jaar lang aftekent door te trekken naar het volgende decennium. Nee, voorlopig zijn we nog niet uitgedraaid!

Labels:

(Erno Mijland, 15.12.12) - - [naar boven]


Lees verder in het archief...








Menupagina's:




Cd van het moment:
Sylvie Courvoisier - 'Chimaera'

Klik op de hoes om een track te beluisteren en voor meer informatie





Nieuws, tips, suggesties, adverteren, meewerken?
Mail de redactie.