Draai om je oren
Jazz en meer - Weblog





 




Nieuws
Toots Thielemans 90!


'Als de heuse baron die hij sinds 2001 is, hanteert Jean 'Toots' Thielemans een treffende wapenspreuk. Die voert hij al zijn leven lang. "Be yourself, no more, no less…" Probeer nooit een ander te zijn, je ánders voor te doen dan je werkelijk bent, wees jezelf!

En wie al van plan was hem te vragen naar het geheim van zijn muziek, evenals naar het recept van zijn indrukwekkende internationale jazzcarrière die nu al bijna 70 jaar aanhoudt, slikt dat voornemen onmiddellijk in. Immers, die paar woorden van zijn motto geven het alleszeggende antwoord.

Toots is gewoon zichzelf en speelt de muziek die hem raakt. "Ik vertrouw op mijn kippenvel, dat is mijn antenne! Er gaat een prikkeling via mijn hersens naar mijn hart. Zou het mogelijk zijn kippenvel te krijgen van iets dat uw hoofd niet verstaat?

Zie 'k bewonder avant-garde muzikanten, maar krijg van hun muziek geen inspiratie. Toch prikkelt hun muziek me wél en ben ik steeds nieuwsgierig genoeg om er naar te luisteren. Nee, 'k wil geen antiek meubelstuk zijn dat ge af en toe eens kuist."

Die onbevangenheid is misschien wel… nee, is beslist het grote geheim van de nu 90-jarige Jean Toots Thielemans, lyrisch mondharmonicavirtuoos, onvergetelijk 'unisono whistler' en begaafd jazzgitarist, met Brussel en New York als vaste uitvalsbases naar de rest van de planeet. Een wereldster die, anders dan velen, zichzelf niet als het middelpunt der aarde beschouwt. Een toonkunstenaar met welhaast het eeuwige muzikale leven.'

tekst uit de nieuwe biografie over Toots Thielemans door René Steenhorst

Meer zien en horen?
Kijk hier naar een interview uit 1992 bij Toots thuis.

Labels:

(Cees van de Ven, 29.4.12) - - [naar boven]


Lees verder in het archief...








Menupagina's:




Cd van het moment:
Sylvie Courvoisier - 'Chimaera'

Klik op de hoes om een track te beluisteren en voor meer informatie





Nieuws, tips, suggesties, adverteren, meewerken?
Mail de redactie.