Draai om je oren
Jazz en meer - Weblog





 




Concert
Kleurrijke getuigenissen van Fondse

Testimoni: Martin Fondse & Eric Vloeimans feat. Matangi Quartet, dinsdag 20 maart, Philharmonie, Haarlem

Het programma 'Testimoni' is een verzameling stukken die Martin Fondse met Eric Vloeimans uitzocht voor een project met het Matangi-strijkkwartet. Fondse en Vloeimans zijn al jaren muzikale vrienden. Hoewel de strijkers geen soloruimte krijgen, zijn ze hier duidelijk meer dan alleen een drager voor de arrangementen, zoals helaas vaak in jazz-gerelateerde combinaties het geval is. Het theatercircuit - of misschien wel het grootste deel van het niet-popcircuit van Nederland - lijkt vooral te worden gefrequenteerd door vijftigplussers, zoals in de Kleine Zaal van de Haarlemse Philharmonie ook blijkt. Het lijkt erop dat jazzoptredens met een grotere exposure zich voor een steeds groter deel af beginnen te spelen in theaters waar uit gewoonte of door hogere entreeprijzen voornamelijk welgestelde oudere burgers komen.

De akoestiek van de voor tweederde gevulde Kleine Zaal is vrij droog, maar laat de klankdetails vrij goed horen. Zo zijn de instrumenten van het Matangi Quartet ook afzonderlijk te onderscheiden in het samenspel. Er wordt in tegenstelling tot op de andere podia van deze tournee één lange set gespeeld, die na afloop toch nog ruim meer dan anderhalf uur blijkt te duren. Het begint met 'Testimoni Interiori' ('innerlijke getuigenissen'), een suite van vier stukken die door Fondse specifiek voor deze bezetting werd geschreven. Het karakter van deze stukken is romantisch, ingetogen en kleurrijk.

In het elegante en rustige 'Aria Fresca Del Mattino' en het snellere, afwisselende 'Ronzio Del Pomeriggio' is Fondse alleen actief als dirigent. Hij is voor het eerst op de piano te horen in 'Colori Del Tramonti', een dromerig stuk met een opvallend kaleidoscopische klankkleur, en zijn afgewogen notenkeus is erg effectief. Ook in het langzame en qua dynamiek mooi opgebouwde 'Fruscio Della Notte' heeft Fondse een grotere rol als solist. In dit eerste deel van het concert domineert de combinatie van het 'stoffige' trompetgeluid van Vloeimans en de beweeglijke strijkerspartijen. Niet alleen de titels zijn Italiaans, ook de muziek roept associaties met dat land op.

In de twee stukken die deze avond 'Testimoni Exteriori' uitmaken – op de gelijknamige cd zijn het er zes - speelt de vibrandoneon van Fondse een hoofdrol. Het is een aangeblazen toetseninstrument zoals de melodica, maar met een houten kast en een bredere toon die erg aan een bandoneon doet denken. 'Never Before', een door Fondse bewerkt stuk van Vloeimans, is een bluesy ballad waarin de trompettist zich zeer expressief toont. In 'Floc De Neu', Catalaans voor 'sneeuwvlok', horen we noten inderdaad als dwarrelende sneeuwvlokken, die kennelijk ook wisselingen in de gemoedstoestand volgen.

'O Mar' (Portugees voor 'de zee'), een los stuk dat als einde van het concert is geprogrammmeerd, is een dramatisch klinkend thema dat tussendoor aan de steeds krachtiger opgezweepte golven van de zee doet denken. Daarin is ook een belangrijke rol voor Fondse als pianist weggelegd. De partijen van de strijkers zijn in deze laatste stukken overigens iets minder krachtig en kleurbepalend. Na een staande ovatie krijgen we de toegift, 'Lex', een pakkende ballad van Vloeimans, opgedragen aan Lex van Weerden, die als trompettist de concentratiekampen wist te overleven.

'Testimoni' laat ons vooral de serieuze kant van Fondse horen, evenals zijn grote affiniteit met de speelwijze van Vloeimans. Het Matangi Quartet heeft aan het einde van het concert vooral een dienende rol, maar is op zijn sterkst in de suite aan het begin, wanneer Fondse het een meer actieve rol toebedeelt. De cd is overigens ook van harte aanbevolen.

Labels:

(Ken Vos, 6.4.12) - - [naar boven]


Lees verder in het archief...








Menupagina's:




Cd van het moment:
Sylvie Courvoisier - 'Chimaera'

Klik op de hoes om een track te beluisteren en voor meer informatie





Nieuws, tips, suggesties, adverteren, meewerken?
Mail de redactie.