Draai om je oren
Jazz en meer - Weblog





 




Concert
Geen kers op de taart ...of toch

Oleta Adams, Ruben Hein, Ferdinand Povel & Jazz Orchestra of the Concertgebouw, vrijdag 23 december 2011, Muziekgebouw Frits Philips, Eindhoven

Buiten gedragen de seizoenen zich niet meer zoals verwacht en je zou haast denken dat het lente is. In de zaal kondigt de kersttijd zich pas aan als het Jazz Orchestra Of The Concertgebouw onder leiding van Henk Meutgeert een cocktail serveert van kerstliederen, waarbij verdienstelijke solisten zich laten opmerken zoals onder andere Jan Oosting, Joris Roelofs, Martijn van Iterson en Jan van Duikeren.

Er staat vanavond veel talent op het menu. Ruben Hein, die dit jaar nog genomineerd werd voor een 3FM Award in de categorie beste zanger, doet vele harten smelten met zijn warme volwassen stem. He makes us high to make us fly met zijn versie van 'Lazy Afternoon'. Met 'Deaf Dumb And Exposed', een nummer in vijfkwartsmaat, maakt Meutgeert aan het publiek duidelijk hoe je dit moet tellen. Hein houdt het hoofd koel en het wordt een zachte en aangename uitvoering.

Saxofonist Ferdinand Povel kreeg dit jaar niet voor niets de VPRO/Boy Edgar Prijs. Hij is het die vanavond de kers op de taart zet, onder andere met de zelfgekozen nummers 'Come Rain Or Come Shine' en 'For All We Know'. Met zijn fraaie toon en zijn vloeiende melodische lijnen brengt hij in beide nummers een prachtige vertolking in samenspel met bassist Frans van Geest.

Deze concertzaal mag dan wel de naam toegewezen krijgen van de beste concertzaal van Europa te zijn qua klank, maar aan de weergave van Oleta Adams stem schort er duidelijk iets vanavond. Van Adams, opgegroeid in de gospelmuziek, verscheen vorig jaar het album 'Let’s Stay Here'. Twee nummers van het duo Richard Rodgers/Lorenz Hart - 'Falling In Love With Love' en 'It Never Enteres My Mind' - brengen haar niet op niveau. Adams begint zwak en de nummers zijn qua geluidsniveau over de top. Ze kan het publiek niet echt overweldigen. Een rasechte soulstem krijgen we niet te horen en ook haar stemvastheid wankelt soms. 'After You’ve Gone' uit de tweede set wordt door haar na een innige intro van pianist Peter Beets té dramatisch vertolkt. Geen opmerking echter over de solist, trompettist Ruud Breuls, die het geheel nog boeiend weet te houden, zoals ook het indrukwekkende orkest dat het feestje verder opbouwt en waarbij de speelvreugde aanstekelijk werkt.

Na de pauze kondigt Meutgeert met enige trots aan dat het Jazz Orchestra Of The Concertgebouw vermeld wordt als één van de vier beste bigbands van de wereld. "Je moet liefhebben om te kunnen spelen," zei Louis Armstrong ooit, en dat doet deze band ook. Beets met zijn snelle vingers, zijn swingende tempi, zijn boogiewoogie-stijl doet het feest in de zaal opnieuw losbarsten. Na een kerstmedley van Ruben Hein ('Winterwonderland/Let It Snow/Feelin’ Good/Santa Claus Is Coming To Town') en een paar duetten van Oleta Adams wordt deze kerstparade afgesloten met een dansje van Adams met Meutgeert.

Het zijn stuk voor stuk knappe bewerkingen en composities, voortreffelijk gebracht door topmuzikanten. En op de tonen van 'We Wish You A Happy New Year' en 'I’m Dreaming Of A White Christmas' krijgen we genoeg inspiratie mee naar huis om de kerstnacht morgen nog eens over te doen met een kers op de taart en een kalkoen in de oven.

Klik hier voor foto's van dit concert door Cees van de Ven.

Labels:

(Gerda Boel, 7.1.12) - - [naar boven]


Lees verder in het archief...








Menupagina's:




Cd van het moment:
Sylvie Courvoisier - 'Chimaera'

Klik op de hoes om een track te beluisteren en voor meer informatie





Nieuws, tips, suggesties, adverteren, meewerken?
Mail de redactie.