Draai om je oren
Jazz en meer - Weblog





 




Jazz on the road #2 / Vooruitblik
Harmen Fraanje: "Muziek! Leven! Vrijheid!"


Harmen Fraanje is een vooraanstaand Nederlands jazzpianist. Heeft iets met de wereld, wil ze zien. Harmen (34) spaart atlassen, droomt van kinds af aan van reizen. Recent in Azerbeidzjan, aan de westkust van de Kaspische zee gespeeld met Fugimundi (Voeimans, Goudsmit, Fraanje). Onlangs nog een paar dagen uitgewaaid in Berlijn met Jesse van Ruller. Met Philip Catherine even Parijs aangedaan, met Reijseger en Sylla in Grenoble, met Mats Eilertsen in Oslo. Fraanje stond onder meer op podia in Canada, Rusland, Singapore, Maleisië, Brunei, Ethiopie, Kenia en Thailand en de VS. Als je de globe snel ronddraait en je legt ergens willekeurig je vinger, dan is Harmen er geweest, heeft hij er gespeeld of gaat hij er spelen. Zelden komt een droom zo uit. Wat zoekt, wat vindt hij in het buitenland?

Denken over 'het musicus zijn' in Nederland gaat met plussen en minnen. Hij is dankbaar voor de studiemogelijkheden. Nederland biedt een uniek potentieel, maar het is niet altijd het meest uitbundige publiek vergeleken met andere plaatsen in de wereld. Harmen zegt daarover: "Volgens mij moet je als musicus bij je eigen verhaal blijven, proberen om je muziek zuiver te benaderen, zonder tussenkomst van ego of angsten. Als dat lukt, dan denk ik dat deze integriteit zó naar buiten straalt dat het publiek beseft dat er iets bijzonders aan de hand is."

"Nederland kent veel fantastische speelplekken, mooie cultuurcentra, maar ook leuke 'achteraf-kroegjes'. In Nederland slaap ik bijna altijd in mijn eigen bed. Als ik terugkeer van een concert uit het zuiden, wil ik in overleg met het thuisfront weleens in Tilburg overnachten. In mijn oude appartement, dat heeft wel wat... Sentiment? Nee, vrienden ontmoeten. Nederland is te klein, uiteindelijk heb je overal gespeeld."

"Wat ik zoek? Muziek! Leven! Vrijheid! Afgezet tegen het buitenland merk ik toch dat er een andere focus is. Je bent met je band onderweg, reist, speelt, wacht. Af en toe is het afzien. Van hotellobby naar hotellobby. De meest rare vertrektijden. Muziek maken is dan het allerbelangrijkste. Ik houd het niet langer vol dan twee weken, het is energievretend, slopend en tegelijk is het alles. Ik mis mijn vrouw en kinderen. Ik wil bij hen zijn, maar ik ben ook musicus, ik leef voor en van de muziek. In Nederland gaat veel tijd zitten in het oplossen van bijkomende sores, je bent een zzp-er. In het buitenland ben je muzikant. Alleen dat. Je speelt of bent onderweg, echt alleen maar dat. Als ik op Schiphol sta, dat vliegtuig inga, dan is daar die kick, de droom. Je weet: ik ben iets gaafs aan het doen. Het ergens anders zijn met de focus op je concert, je spel en je band, brengt je in een andere positie."

"Ik liep in Baku (Azerbeidzjan) over straat. Uit een kleine bar klonk livemuziek. Iemand speelde op een piano. Ik heb de opnamefunctie van mijn mobiel aangezet. De muzikant speelde prachtig! Ik wilde thuis uitchecken wat de man aan het spelen was. Die man 'vertelde' zijn verhaal. Een klein fragment in een vreemd land kan thuis een idee opleveren waar ik verder aan ga sleutelen, componeren."

"Nu we de kinderen hebben, voel ik soms iets als heimwee. Ze zijn nog zo klein. Ik was zenuwachtig toen ik uit het vliegtuig stapte; zouden ze me nog herkennen? Al dat reizen is een droom die uitkomt, maar ik heb er zoveel plezier in om zo dadelijk mijn kinderen van de opvang te halen. Morgen zijn ze lekker thuis, dan ben ik de hele dag vader in Amsterdam."

Vanavond speelt Harmen Fraanje met zijn trio - bassist Clemens van der Feen en drummer Flin van Hemmen - bij Jazzpower in Wilhelmina, Eindhoven. Speciale gast is de Amerikaanse saxofonist Tony Malaby. Klik hier voor meer informatie.

(Jo Dautzenberg, 22.11.10) - - [naar boven]


Lees verder in het archief...








Menupagina's:




Cd van het moment:
Sylvie Courvoisier - 'Chimaera'

Klik op de hoes om een track te beluisteren en voor meer informatie





Nieuws, tips, suggesties, adverteren, meewerken?
Mail de redactie.