Draai om je oren Jazz en meer - Weblog |
|
||
|
North Sea Jazz: An insider's view Part 2 zaterdag 11 juli 2009, Ahoy, Rotterdam Zoals reeds eerder bericht was Draai om je oren dit jaar niet geaccrediteerd om verslag te doen van het North Sea Jazz Festival. Gelukkig hebben we een aantal personen uit het professionele jazzcircuit die onze site wél van belang vinden, bereid gevonden verslag te doen vanuit Ahoy. Hieronder een bijdrage van Gunther Barten, organisator/programmeur van Rumor Festivals, over de tweede festivaldag: zaterdag 11 juli. "Zonder problemen (vrijdag was de metro uitgevallen) had ik zaterdag Ahoy bereikt. Zoals elk jaar op North Sea Jazz was er weer een gigantische keuze aan groepen. Bij mij lag de nadruk bij John Zorn, de artist in residence van dit jaar. Het komt niet vaak voor dat je bijna de gehele downtown-scene uit New York bij elkaar op het podium ziet. Het strekt de organisatie tot eer dat ze hem naar Rotterdam hebben gehaald. Na koffie en gebak direct door naar John Zorn's Bar Kokhba. Hij speelde hoofdzakelijk oud werk, maar het klonk anders door de uitbreiding van de groep met Marc Ribot op gitaar en Cyro Baptista op percussie. De start was meteen raak met fantastisch spel van Mark Feldman op viool. Opnieuw blijkt de uitzonderlijke klasse van de virtuositeit van de heren. Zoals bijvoorbeeld bij drummer Joey Baron, waar dit keer elke klap raak was. Het spelplezier spatte ervan af. Dat enthousiasme werd ook gedeeld door het publiek. En toen ging het mis. Taferelen die we gewend waren toen het North Sea nog in in Den Haag was. Op weg naar Secret Chief 3 bleek de grote hal in verband met de drukte afgezet te zijn. De tent waar ze optraden was doordoor niet bereikbaar. Na een aantal omzwervingen om een alternatieve route te vinden, toch nog een deel van het concert kunnen zien. Het gebeurd niet vaak dat je een groep ziet optreden waarbij de drummer met de rug naar het publiek zit. Heel apart. Secret Chief 3 speelde nummers van John Zorn's Massada. Weliswaar een nobel streven, maar als je de meester zelf een paar tenten verderop aan het werk hebt gezien, vallen de beperkingen van de muzikanten pas echt op. Het geheel heeft toch een soort amateurisme over zich. Daarna door naar bassist Mario Pavone met zijn Double Tenor Quintet, waarin hij samenwerkt met de saxofonisten Tony Malaby en Jimmy Greene, pianist Peter Madsen en drummer Gerald Cleaver. Gedegen jazz met prachtige heldere nummers, waarvan Pavone zelf strak de lijnen neerzet. Pas toen ze als trio verder gingen, bleek hoe goed ze op elkaar waren ingespeeld. Als afsluiter John Zorn en bassist Bill Laswell met drummer Milford Graves. Painkiller met een prettig gestoorde drummer. Graves begon het optreden meteen al met een sjamanendansje. Daarna barste het geweld los. Zorn op altsax met zijn bekende felle toon, die hij waanzinnig lang kan volhouden. In de loop van het concert werd de muziek toegankelijker. Misschien kwam dat wel door het gastoptreden van gitarist Bill Frisell, die de groep onverwachts kwam versterken. Al met al een mooie dag in Rotterdam. Zelfs de weergoden waren het North Sea dit jaar gunstig gezind." (Maarten van de Ven, 29.7.09) - - [naar boven] Lees verder in het archief...
|
Archief
Artikelen Cd-recensies Concertrecensies Colofon Festivalverslagen Interviews Jazz in memoriams
Nieuws, tips, suggesties, adverteren, meewerken? |