Draai om je oren
Jazz en meer - Weblog





 




Arve Henriksen - 'Strjon' (Rune Grammofon, 2007)

Arve Henriksen is één van de beste Noorse trompetisten van het moment, zo niet van Europa. Door zijn bands Supersilent en Deathpord is hij waarschijnlijk beter gekend bij een elektronica-, ambient jazz- of rockpubliek. Daarin speelt hij samen met elektronica/sampling-kunstenaars Helge Sten (gitaar) en Ståle Storløkken (keyboards, net zoals op deze cd). Eén van zijn andere bands Veslefrekk is meer jazz-gericht en sterk aan te bevelen, maar hij speelt ook samen met de Tunesische oud-speler Dhafer Youssef.

Ik vond zijn vorige cd 'Chiaroscuro' lichtjes ontgoochelend, maar dit is ook niet echt mijn type muziek, dus kan ik moeilijk oordelen. Maar toch... Ik hou van de ongelooflijke droefenis van deze muziek, ik hou van de klanken die hij uit zijn instrument tovert. Ok, hier en daar wat elektronisch bijgewerkt, maar goed... Henriksen brengt geluidslandschappen met minimale ritmische of melodische ondersteuning, die nogal repetitief van aard zijn, als ze al aanwezig zijn. Dit zijn dromerige, melancholische, prachtige klanken, zeer goed gebracht door Henriksen en uitstekend geproduceerd.

(Stef Gijssels, 9.5.07) - - [naar boven]


Lees verder in het archief...








Menupagina's:




Cd van het moment:
Sylvie Courvoisier - 'Chimaera'

Klik op de hoes om een track te beluisteren en voor meer informatie





Nieuws, tips, suggesties, adverteren, meewerken?
Mail de redactie.