Draai om je oren
Jazz en meer - Weblog





 




Interview Steven Kamperman

"Mijn interesse in wereldmuziek is ontstaan toen ik Valentin Clastrier voor het eerst in Nederland hoorde. Dat was al – mind you – in 1992. Ik vond het fantastisch! Ik begreep er geen bal van, maar het raakte me enorm. Ik kon het helemaal niet aan mijn eigen beboppraktijk linken. Het heeft jaren geduurd voordat ik beetje bij beetje doorkreeg dat het volksmuziek was, maar dan in een zeer moderne, uitdagende vorm en met veel improvisatie."

"Het is natuurlijk treurig dat Nederland, waar de klompen je om de oren vliegen, een diep droevige volksmuziektraditie heeft. Dat is in Frankrijk al anders en helemaal in de Balkan en richting het Midden-Oosten. Daar wordt waanzinnig interessante volksmuziek gemaakt en dat is hip. Zeker in de Balkanlanden worden de instrumenten op een eigen en originele wijze bespeeld. De mensen pakken daar een 'afgetrapt' instrument en leren zichzelf daarop te musiceren. Dat vind ik reuze interessant."

Aldus klarinettist/altsaxofonist Steven Kamperman in een uitgebreid interview met Jacques Los. Lees het
hier.

Meer weten?
  • Lees hier een concertrecensie van Steven Kampermans Baraná Trio in De Tobbe, Voorburg op
        23 februari 2007.
  • Klik hier voor meer informatie over de tournee (begin april) van het Baraná Trio met gasten Valentin
        Clastrier en Carlo Rizzo.

    (Maarten van de Ven, 26.3.07) - - [naar boven]


    Lees verder in het archief...








  • Menupagina's:




    Cd van het moment:
    Sylvie Courvoisier - 'Chimaera'

    Klik op de hoes om een track te beluisteren en voor meer informatie





    Nieuws, tips, suggesties, adverteren, meewerken?
    Mail de redactie.