Draai om je oren
Jazz en meer - Weblog





 


North Sea Jazz

North Sea Jazz impressies: Benjamin Herman Quartet
vrijdag 14 juli 2006, Ahoy, Rotterdam

In het kader van zijn Boy Edgar Prijs Tour doet het Benjamin Herman Quartet vanavond Musis Sacrum (Mahler) in Arnhem aan. Benjamin Herman, Anton Goudsmit, Ernst Glerum en Joost Kroon (de stand-in voor Han Bennink) brengen dan ongetwijfeld ook werk van de succesvolle cd 'The Itch'. Vele jazzliefhebbers weten reeds wat dat betekent: frisse, spetterende en aanstekelijke 'gitaar-met-saxofoonjazz' van het hoogste niveau.

Bezoekers van de Madeira-zaal op vrijdag 14 juli jl. kunnen erover meepraten. Met een in topvorm verkerende gitarist Anton Goudsmit bracht het kwartet tijdens de openingsdag van het North Sea Jazz Festival een cocktail van sterke eigen composities en een enkele uitgekiende cover. Rauwe jazz of zoals Benjamin Herman het in de liner notes van 'The Itch' noemt: 'Het geluid dat je krijgt als Dick Dale een date heeft met Doris Day in een ranzige Amsterdamse coffeeshop.' En inderdaad, de door Day bekend gemaakte beguine 'Would I Love You Love You Love You' krijgt in Rotterdam een schmierende interpretatie met de volvette, heldere attack van een ouderwets rock 'n' roll goes surf klinkende Gretsch-gitaar.

"Met Ernst van Glerum op halve bas" kondigt Jules Deelder de onopvallende motor van de band aan. Glerum is de ultracoole Swingmeister met zijn steady walking basspel. Een genot om te horen, zeker nu zijn lekker smeuïge, 'houten' basgeluid eindelijk eens goed uitgelicht wordt in het klankbeeld. Lof daarvoor! Wat drumstokken en een snaredrum, meer heeft Han Bennink niet nodig om de show te stelen met compact stuwend drum-werk dan wel humoristische theaterachtige interludes. Zo wandelt hij tijdens een bassolo ogenschijnlijk rustig naar de ongebruikte gereedstaande piano links op het podium, om daar plotseling een flinke mep op te geven en aansluitend met zijn handdoek de vleugel te gaan 'afstoffen'. Met brushes op de podiumvloer begeleid hij een solerende Goudsmit, blazend op een woodblock imiteert hij een fluitende stoomlocomotief en een eigen solo verlevendigt hij neuriënd met de stokken tussen zijn tanden.

Met zijn enthousiasme en spelvreugde weet de messcherp spelende Benjamin Herman als geen andere Nederlandse jazzmuzikant jongeren aan zich te binden met een saxofoon-geluid, dat even soepel als sexy klinkt. Zijn composities zijn doeltreffende melodieuze vehikels voor heerlijke solo's. En als Anton loos gaat, dan is hij een killer, die retestrakke licks en licht ontvlambare uithalen in een adem door weet af te wisselen met lieflijke kleinoodjes. Soms lijkt het wel alsof de tijden van de Hot Club de France herleven met Goudsmit als een modern-day Django Reinhardt.

Alles ademt stijl aan deze groep, die moeiteloos omschakelt van vrije intro's naar com-pact swingende jazz, die kriebelt dat het een aard heeft, maar ook weet te overtuigen op de meer ingetogen en lyrische momenten. Gaat dat zien!

Het concert in de Derde van Mahler (de foyer van Musis Sacrum), dat wordt georgani-seerd door Stichting Jazz in Arnhem, begint om 21.30 uur en is gratis toegankelijk.

Klik hier voor een fotoverslag van dit concert.

Deze recensie is de zesde in een reeks concertverslagen van het North Sea Jazz 2006.

Meer weten?
  • Kijk op de site van de Jazzorganisatie en klik op 'Tournee' voor een up-to-date overzicht van de
        concerten in het kader van de VPRO Boy Edgar Prijs Tour van Benjamin Herman.

    (Anoniem, 16.10.06) - - [naar boven]


    Lees verder in het archief...








  • Menupagina's:




    Cd van het moment:
    Sylvie Courvoisier - 'Chimaera'

    Klik op de hoes om een track te beluisteren en voor meer informatie





    Nieuws, tips, suggesties, adverteren, meewerken?
    Mail de redactie.