Draai om je oren
Jazz en meer - Weblog





 




Eric Ineke JazzXpress - 'Flames ’n’ Fire' (Daybreak, 2006)

Voor mijzelf begin ik al langzamerhand te denken aan een tuintje met veel onkruid. Eric Ineke is misschien net een jaar jonger dan ik (en dat is ook goed te zien), maar die begint nu zijn eigen jazzformatie. Dat is pas liefde voor het vak! Sinds mei 2006 leidt hij The Eric Ineke JazzXpress en op 6 november van dit jaar komt de eerste cd van die groep uit: 'Flames ’n’ Fire'. Mij is het bijzondere voorrecht beschoren die plaat nu al te kunnen beluisteren.

De samenstelling van de groep werd al aangekondigd in een eerder
bericht op deze site. De cd werd opgenomen door Marius Beets in de Smederij in Zeist en ook het mixen, editen en masteren nam hij voor zijn rekening. Kortom, een zeer veelzijdige bassist, want als je de cd hoort, blijkt zijn spel er bepaald niet onder geleden te hebben. Hoewel ik als voormalig notoir concertbezoeker niet zo'n voorstander ben van studio-opnamen, maakt deze prachtig gemixte plaat onmiskenbaar duidelijk dat er wel degelijk iets voor is te zeggen.

En dan die muziek: van de negen stukken tel ik vijf eigen composities, drie bewerkingen door Beets en slechts één intact gelaten compositie van Chick Corea. De heren hebben niet stilgezeten. Voor wie deze musici een beetje kent, behoeft het geen betoog dat we, ondanks alle eigen inbreng, hier niet te maken hebben met wilde experimenten met een hoog piepknorgehalte. Nee, dit is degelijke jazz en een genot om onder alle omstandig-heden te beluisteren.

Een aanrader voor eenieder. Als je een cd kon stukdraaien, had ik nu een nieuw exem-plaar moeten gaan halen.

(Anoniem, 11.10.06) - - [naar boven]


Lees verder in het archief...








Menupagina's:




Cd van het moment:
Sylvie Courvoisier - 'Chimaera'

Klik op de hoes om een track te beluisteren en voor meer informatie





Nieuws, tips, suggesties, adverteren, meewerken?
Mail de redactie.