Draai om je oren
Jazz en meer - Weblog





 




Bird 'n Trane Music
Rein de Graaff Trio & Guests, vrijdag 6 oktober 2006, Theater de Tobbe, Voorburg

Hij doet het weer, de voormalig groothandelaar in huishoudelijke apparaten uit Veendam die ons al jaren met enige regelmaat weet te verrassen. Telkens haalt hij weer uitste-kende saxofonisten van vroeger en nu uit vele buitenlanden naar ons toe. Dit keer de Engelse altsaxofonist Peter King en de eveneens Engelse tenorsaxofonist Alan Skidmore. Verder Rein de Graaff op piano, Marius Beets op contrabas en Eric Ineke op drums. Peter King, die na het horen van de muziek van Charlie Parker overstapte van de klarinet op de altsaxofoon en sindsdien met de groten der aarde speelde. Alan Skidmore, die wereldwijd geldt als een van de beste vertolkers van Coltrane's muziek. Wat maak je met zulke blazers anders dan een programma 'Bird ’n Trane Music'?

Dit fenomeen mocht ik bijwonen in het pas nog geheel gerenoveerde Theater de Tobbe in Voorburg. Het vond plaats in de hal met bar, hetgeen de jazzkroeg-sfeer zeer ten goede kwam. Het grootste deel van het plafond is laag, maar gelukkig is er een vide, zodat ook boven enkele mensen het concert kunnen bijwonen. Dat bleek later wel een uitkomst...

Tijdens de eerste set zat ik vrij dicht bij de muziek met een grote betonnen paal achter mij. Dit leverde een oorverdovend goede show op, zoals Neerlands Hoop al eerder grapte. Mogelijk lag het aan het feit dat ik erg aan dat geluid moest wennen, maar ik had de indruk dat het gezelschap vrij langzaam op stoom kwam. Dat nam echter niet weg dat er al in het eerste nummer 'Like Sonny' van John Coltrane mooie momenten voorkwamen en Eric Ineke bewogen werd tot zijn alom bekende brede schaterlach. King kon tijdens de solo van Skidmore als het ware zijn mond niet houden en stond zachtjes tegen de muur mee te blazen.

Tijdens het tweede nummer 'Billie’s Bounce' van Charlie Parker bleek dat ook de techniek wat last had van de akoestiek, hetgeen Rein de Graaff noopte de overige heren even aan hun lot over te laten en te overleggen omtrent zijn monitor. Reeds tijdens dit nummer werden we getracteerd op een spetterende solo van King, waarna Skidmore niet kon achterbijven en ook hij de zaal een warm applaus wist te ontlokken. De lopende bas onder de solo van De Graaff werd door Ineke met boeiende accenten verlevendigd en
ook de solo van Marius Beets mocht er wezen.

Hierna zette King het nummer 'Old Folks' in met een prachtige en zeer vrije solo, die helaas verstoord werd door enkele bargasten achterin de ruimte die op luide toon toch wel erg veel te bespreken hadden. Ja, in zo'n door vrijwilligers gerund theater vindt men altijd wel een aantal van die lieden die menen alles al eens gehoord te hebben. De lange solo van Beets, waarmee 'Impressions' van Coltrane begon, demonstreerde nog weer eens te over het kunnen van deze uitstekende bassist.

Na de pauze heb ik mijn oren wat gespaard en ben ik boven gaan zitten. Dat kwam de eenheid van het geluid zeer ten goede. Tijdens de tweede set leek het stelletje eerst goed los te komen. Vooral Skidmore leek hoorbaar beter in zijn vel te zitten. We konden met een tevreden gevoel het pand verlaten.

Thuisgekomen heb ik er de oude Parker-opnamen nog eens bijgehaald, om te constateren dat de sfeer van die muziek toch wel erg anders is. Voornamelijk uitte zich dat in het ontbreken van een trompet bij Rein de Graaff. Zijn uitgesproken voorkeur voor de saxo-foon geeft die klasieke jazz wél weer een geheel eigen atmosfeer. Toch herinner ik mij de opname die ik in het theatercafé van Nighttown in Rotterdam maakte in december 2001. Hij had toen Teddy Edwards bij zich en vulde het geheel aan met Saskia Laroo. Dat kwam al weer veel dichter bij die Parker-tracks, die ik nu allemaal weer eens ga beluisteren. Voorlopig ben ik voor niemand thuis.

Klik hier voor een fotoverslag van dit concert.

(Anoniem, 21.10.06) - - [naar boven]


Lees verder in het archief...








Menupagina's:




Cd van het moment:
Sylvie Courvoisier - 'Chimaera'

Klik op de hoes om een track te beluisteren en voor meer informatie





Nieuws, tips, suggesties, adverteren, meewerken?
Mail de redactie.