Draai om je oren
Jazz en meer - Weblog





 




Succesoptredens blijven zich voortzetten in Old Quarter
Tom Beek & Old Quarter Trio, maandag 18 september 2006, Old Quarter, Amsterdam

Het is toch eigenlijk geweldig dat het elke maandagavond, jaar in jaar uit, mogelijk blijkt om in de Amsterdamse Warmoesstraat een concert te programmeren waarop niet alleen veel publiek afkomt, maar ook een brede schare aan geïnteresseerde musici. Dat is ook niet zo verwonderlijk, want na het reguliere optreden tot een uur of elf bestaat er aan-sluitend de mogelijkheid om deel te nemen aan een jamsessie tot een uur 's nachts. En dat alles op de doordeweekse maandagavond in hotel/café-restaurant The Old Quarter. Het begint zelfs op een doorgaande succesformule te lijken, want het vaste Old Quarter Trio, met pianist Wolfgang Maiwald, contrabassist Thomas Winther Andersen en drummer Joost Kesselaar, weet elke uitgenodigde gast van naam uiterst professioneel te begeleiden.

Maandag 18 september was het de beurt aan tenorsaxofonist Tom Beek. Hij schittert natuurlijk al jaren op grote nationale- en internationale podia, onder anderen met Karin Bloemen, Pat Metheny, Michiel Borstlap en Trijntje Oosterhuis, maar ook met zijn eigen kwartet en kwintet, waarin onder meer gitarist Martijn van Iterson en drummer Gijs Dijkhuizen vaste waarden zijn. Maar ook met de Jazzinvaders en het Amina Figarova Septet zal Beek weer de nodige optredens gaan verzorgen. Maar dit keer kon Tom Beek dus rekenen op de stimulerende begeleiding van het Old Quarter Trio.

Direct in het openingsnummer 'Have You Met Miss Jones' etaleerde Tom Beek zijn prach-tige sound. Hij wist deze original moeiteloos te voorzien van zijn eigen originele invulling. Al bij het tweede nummer, het bekende 'Invitation', gooide Beek alle registers open, gestimuleerd door het geraffineerde drumspel van Kesselaar en het up-tempo spel van Winther Andersen, die als het ware danste achter zijn contrabas op de speciale maat-soort van dit nummer. In het daaropvolgende 'Body And Soul' wist Beek een mooie, iet-wat rafelige opbouw te realiseren en toonde hij aan dat het ook voor hem mogelijk is om een ballad met goed gekozen akkoorden stabiel qua opbouw te spelen. 'The Treasure', een eigen compositie met een schitterend klinkend thema, volgde met een sublieme ondersteuning, gevolgd door een geagiteerd stuk, waardoor Tom Beek en het Old Quarter Trio - ondanks het feit dat ze natuurlijk bijna nooit samen spelen - zich perfect heen werkten, tot groot enthousiasme van het talrijk aanwezige publiek.

De set na de pauze begon met 'Billie’s Bounce', lekker lang en vet gespeeld met mooie solo's van alle leden van het kwartet. En ja, het kon niet missen natuurlijk; de avond werd besloten met een schitterend gespeelde ballad 'The Night Has A Thousand Eyes'
(onder andere bekend geworden door John Coltrane) waarin Tom Beek zijn grote vakmanschap mooi wist te etaleren.

Het is na een dergelijk prachtig concert altijd weer bemoedigend om bij jezelf, met een glimlach om de mond, te kunnen concluderen dat het beslist de moeite waard was om de rit naar deze locatie te maken. Dit concert smaakt naar meer en doet uitzien naar een volgend optreden, waar dan ook, van deze erg aansprekende saxofonist Tom Beek.

Meer weten?
  • De Take Ten van Tom Beek.

    (Anoniem, 29.9.06) - - [naar boven]


    Lees verder in het archief...








  • Menupagina's:




    Cd van het moment:
    Sylvie Courvoisier - 'Chimaera'

    Klik op de hoes om een track te beluisteren en voor meer informatie





    Nieuws, tips, suggesties, adverteren, meewerken?
    Mail de redactie.