Draai om je oren
Jazz en meer - Weblog





 




Charmante combinatie van repertoire, instrumentale bezetting en improvisaties
Trio De Mast, Bhattacharya & Van Delft, woensdag 7 juni 2006, Academiegebouw, Universiteit Leiden

Sinds 2003, toen hij voor het eerst werd gevraagd door organist Theo Visser in de Leidse Hooglandse Kerk, is een van de projecten van de in Leiden wonende fluitist/sopraansaxo-fonist Pieter de Mast het opzetten van orgelconcerten in een bijzondere trio-combinatie. De eerste registraties daarvan zijn te vinden op de eerste cd van de Stichting Orgelpark, 'Windstreken', waarop naast De Mast tabalspeler en vocalist Sandip Bhattacharya en organist Jozef Dumoulin te horen zijn... Op het programma van 7 juni in het Academie-gebouw van de Universiteit Leiden stond een interessante combinatie van verschillende stijltradities, gespeeld door De Mast, Bhattacharya en organist Sebastiaan van Delft. De Mast houdt van melodische, zuiver gespeelde muziek waarin ruimte is voor improvisatie die niet per se in de jazztraditie hoeft te staan.

In het begin klonk het spel nogal voorzichtig, en die indruk werd nog eens versterkt door de beperkte presentie van het gerestaureerde Flentrop-orgel dat opvalt door een wat omfloerst middengebied, zodat je als luisteraar af en toe naar een huiskamerharmonium denkt te luisteren. Het lunchconcert duurde maar een dik half uur, maar toch was de tweede helft van het optreden al een stuk overtuigender. Het begin van het concert klonk wat vlak, met het spaarzame Andante uit '3 Mouvements' van Jehan Alain en het lichtvoetige 'Vol d’Oiseaux' van De Mast zelf. Meer intensief samenspel en een grotere dynamische variatie kenmerkten het spel van de drie musici. Met de inzet van het beschaafd groovende 'Edunya' van Bhattacharya werd er gestaag een ontspannen sfeer gecreëerd, met ruimte voor korte improvisaties.

Zo kregen we meer van het orgel te horen in de vorm van improvisaties van Van Delft die de slome attaque van het instrument moest overwinnen. De Mast overtuigde het meest op de altfluit, die juist in deze context van ingetogen dynamiek veel klankkleur biedt. In De Masts tegelijk melancholische en zomerse 'Endless' werden de lichtvoetige interacties wederom iets intenser. In het door Oene van Geel geschreven 'King’s Son' kregen we Midden-Oosterse invloeden te horen, om tenslotte te eindigen in mooi geconstrueerde, korte improvisaties op het laatmiddeleeuwse 'Bicinium' van Georg Rhau. Het concert was eigenlijk te kort en het publiek in het Academiegebouw liet niet echt uitbundig zijn goed-keuring klinken, maar de charmante combinatie van repertoire, instrumentale bezetting en goed gedoseerde improvisaties maken benieuwd naar andere concerten in deze combi-natie, liefst met een krachtiger orgel. Binnenkort zal een tweede album op Orgelpark worden uitgebracht.

Meer weten?
  • Klik hier voor meer informatie over de cd's en de orgelconcerten van Pieter de Mast.
  • Klik hier voor meer informatie over het Flentrop-orgel in Leiden.

    (Anoniem, 27.6.06) - - [naar boven]


    Lees verder in het archief...








  • Menupagina's:




    Cd van het moment:
    Sylvie Courvoisier - 'Chimaera'

    Klik op de hoes om een track te beluisteren en voor meer informatie





    Nieuws, tips, suggesties, adverteren, meewerken?
    Mail de redactie.