Draai om je oren
Jazz en meer - Weblog





 




Inspirerend spel van nieuwe groep van Eric Vloeimans
Gatecrash, zaterdag 10 december 2005, SJU Jazzpodium, Utrecht

Trompettist Eric Vloeimans heeft van het muziekcentrum Vredenburg en het Utrechtse SJU Jazzpodium een carte blanche gekregen om een serie concerten te geven. Dit onder de noemer 'Vloeimans Centraal'. Het tweede concert van deze serie was met zijn nieuwe groep Gatecrash. Er volgen in 2006 nog twee andere concerten in deze serie met een wisselende bezetting: op 21 januari in het muziekcentrum Vredenburg en op 22 april nogmaals in het SJU Jazzpodium.

Gatecrash is een nieuw project van Vloeimans, waarvoor hij de volgende muzikanten heeft uitgenodigd: Jeroen van Vliet (vleugel en Fender Rhodes), Gulli Gudmundsson (contrabas en basgitaar) en Jasper Van Hulten (drums). Variërend in klankkleur van subtiele oosterse meditatieve en impressionistische klanken tot heftig groovy en jazzrock-achtig swingend waren de meeste composities van de leider zelf, plus enkele van Van Vliet. Vloeimans en Van Vliet kennen elkaar weliswaar al lange tijd (ze zijn beiden opgegroeid in Brabant en hebben hun muzikale roots in de Brabantse jazzscene liggen), toch hebben ze tot op heden nog niet zo heel veel samengewerkt. Dat de inmiddels in Rotterdam gevestigde Vloeimans en de Tilburger Van Vliet nu zijn verenigd in Gatecrash bleek goed uit te pakken deze avond. Niet alleen door de inbreng van hun eigen composities, maar ook doordat ze elkaar konden inspireren met hun spel.

Opvallend was dat Van Vliet, Gudmundsson en Van Hulten uitstekend op elkaar waren ingespeeld. Vooral Van Hulten en Van Vliet waren sterk in het plaatsen van accenten in hun samenspel, waarbij Gudmundsson met zijn basale bastonen een mooi fundament voor het groepsgeluid neerlegde. Vloeimans genoot hier zelf zichtbaar van; hij liet zich erdoor inspireren en prikkelen in zijn solo's. Het is een sterke kant van de trompettist; telkens weer weet hij de juiste mensen om zich te verzamelen die hem kunnen inspireren. Tege-lijkertijd weet hij ook een sfeer te creëren waarin zijn medemusici tot hun recht komen.

Vloeimans begon de avond solo met het nummer 'Sare Jahan Se Aacha', een Indian traditional. Onmiddellijk viel de unieke sound van Vloeimans op; zijn formidabele blaas-techniek stelt hij volledig in dienst van de muziek. De meeste stukken liepen vloeiend in elkaar over, varieerden goed in dynamiek, ritmiek en melodische lijnen. De composities van Van Vliet hadden een open karakter, waarbij hij zelf goed soleerde met zijn mooie impres-sionistische spel op de vleugel, zoals in 'Front Door' en 'Signs Of Life'. In zijn energieke compositie 'Hyper' wisselde hij de vleugel met de Fender Rhodes-piano af. Van Vliet is een van de weinige pianisten die alle aspecten van de Fender Rhodes zo goed beheerst. Hij weet er de meest fantastische sounds uit te toveren, van mooie subtiele soundscapes met pompende en zuigende geluiden tot heftig scheurende, sterk percussieve en expres-sieve sounds. Zijn sterke timing komt daarbij naar voren, zoals in het door Vloeimans geschreven 'Dark', een hommage voor de groep Weather Report.

Ook in een aantal andere composities van Vloeimans kwam deze kwaliteit van Van Vliet naar voren zoals in 'Gatecrash' en 'Speedball' en het met een heftige beat beginnende slotstuk 'Remscheid', waar de leider Vloeimans alles uit de kast haalde in zijn mooi op-gebouwde swingende solo. Deze composities deden terugdenken aan de beroemde plaat 'Bitches Brew' van Miles Davis. 'Speedball' was door Vloeimans gecomponeerd als een soort eerbetoon aan de drummer Jasper van Hulten. Een andere prachtige compostie van Vloeimans was 'Othello'. Van Hulten en Gudmundsson startten de intro als een sterk spelende tandem, waarbij Van Vliet een mooie soundscape inzette op zijn Rhodes, terwijl Vloeimans daar mooie melodische lijnen overheen speelde. Ritmiek en melodie liepen in elkaar over. Ook in dit nummer weer een sterk solerende Van Vliet en Vloeimans. Deze compositie was goed vanwege de veelzijdigheid; ritmiek en melodie als een geheel samen laten komen. Dit maakte het nummer bijzonder boeiend en spannend, wat voor de hele avond gold. Kortom, een heel geslaagd concert van Gatecrash in het SJU Jazzpodium!

Klik hier voor een fotoverslag van dit concert.

(Anoniem, 3.1.06) - - [naar boven]


Lees verder in het archief...








Menupagina's:




Cd van het moment:
Sylvie Courvoisier - 'Chimaera'

Klik op de hoes om een track te beluisteren en voor meer informatie





Nieuws, tips, suggesties, adverteren, meewerken?
Mail de redactie.