Draai om je oren
Jazz en meer - Weblog





 


Promotiefoto website Satchmo King of Jazz

Warm en respectvol portret Louis Armstrong
Musical King of Jazz Satchmo, 1 november 2005, Stadsschouwburg Eindhoven

Trompettist, zanger en entertainer Louis Armstrong was een wat naïeve man, een speel-bal van het lot, maar met zijn bovenaards talent en wat geluk kwam uiteindelijk het grote succes… dit beeld van Satchmo (een van de bijnamen van Armstrong) bleef hangen na het zien van de Duitse musical-productie 'King of Jazz Satchmo' in Eindhoven.

Tegen een sober decor waarop filmpjes en dia's van historische jazzclubs werden getoond, kreeg het pubiek scènes uit het leven van Armstrong te zien. Terugkerend element daarbij was een interview met de oude Armstrong, bijna opgebrand, vermoeid, maar liefdevol terugblikkend op zijn lange carrière. Het verhaal leidde langs sleutel-momenten in het leven van Armstrong en schetste de sociale achtergrond waarin hij zich moest zien te handhaven: het gewelddadige Amerika, de 'drooglegging', drank en drugs, racisme, de greep van de maffia op de entertainment-industrie.

De scènes werden afgewisseld met zijn muziek, gespeeld door een kundig sextet onder leiding van pianist Marty Jabara en gezongen door verschillende vocalisten. Een enkele keer sloot het onderwerp van het liedje aan bij de inhoud van de scène, maar vaker betrof het een illustratie van Armstrongs muzikale ontwikkeling. Er was wat dat betreft eerder sprake van een gedramatiseerde 'jazzumentary' dan van een musical.

Hoofdrolspeler Alvin Le-Bass maakte indruk. Hij putte uit een breed vocaal palet: met het grootste gemak zette hij de soepele stem van de nog jonge Satchmo neer als de door-leefde, raspende stem die we kennen uit diens latere werk. Bekende nummers - 'What A Wonderful World', 'Hello, Dolly' - maakte hij interessant met mooie spanningsbogen en een aangenaam spel met timing.

Het portret dat uit dit alles ontstond was er vooral een van warmte en respect. Of de musicalvorm hiervoor het beste voertuig is, is echter de vraag. Er sijpelde toch wat door van de worsteling die de producenten hebben gemaakt om zowel het grote musical-publiek als de jazzliefhebber te behagen. Bovendien gaat het strakke keurslijf van een musical, waarin alles perfect moet kloppen, minder goed samen met de essentie van de jazz waarin juist een hoofdrol is weggelegd voor improvisatie. In de toegift leken de muzikanten in elk geval blij nog even 'los' te mogen…

Deze recensie verscheen eerder in Eindhovens Dagblad.

Meer weten?
  • Voor de trailer van de musical, klik hier.
  • Klik hier voor de korte biografie van Louis Armstrong op Wikipedia.

    (Erno Mijland, 5.11.05) - - [naar boven]


    Lees verder in het archief...








  • Menupagina's:




    Cd van het moment:
    Sylvie Courvoisier - 'Chimaera'

    Klik op de hoes om een track te beluisteren en voor meer informatie





    Nieuws, tips, suggesties, adverteren, meewerken?
    Mail de redactie.