Draai om je oren
Jazz en meer - Weblog

Albert van Veenendaal

Cd-recensies Albert van Veenendaal

Pianist Albert van Veenendaal, die zich beweegt aan de randen van de jazz, wereld-muziek en hedendaagse klassieke muziek en daarbij theatrale aspecten niet schuwt, studeerde piano aan het Amsterdams Conservatorium. In 1982 won hij de Meervaart Jazz Competition. Sinds die tijd werkt hij met vele nationale en internationale jazz-, wereld- en klassieke musici in Nederland en Europa (zoals Corrie van Binsbergen, Arnold Dooye-weerd, Hans Hasebos, Wiek Hijmans, Cameron Brown, Sylvie Courvoisier en Oene van Geel). Hij richtte verschillende eigen groepen op en gaf soloconcerten. Hij componeerde voor en speelde met theater- en dansgezelschappen en werkte als componist/arrangeur/ producer voor vele cd-projecten.

Van Veenendaal noemt zichzelf ook wel beeldend musicus, vanwege het epische en filmische karakter van de muziek die hij maakt. Improvisatie en compositie gaan hand in hand en lopen vaak naadloos in elkaar over. Vanuit een open benadering en interactie met zijn medemusici creëert hij muzikale bouwwerken die onconventioneel en intuïtief zijn en waarin zijn eigen stijl direct te herkennen is. Op zijn
website zegt hij over zijn werk-wijze: "Ik vind het belangrijk om te musiceren zonder van te voren vastgelegde ideeën over hoe de muziek zou moeten klinken. De muziek moet ontstaan op de plek waar je speelt, niet alleen wanneer je improviseert, ook geschreven materiaal wil ik zo laten klinken. Bij wat ik beeldende muziek noem, gaat het om gedrevenheid, risico, vakman-schap en niet te vergeten de persoonlijkheid van de musicus. De intensiteit van een goed concert is als balanceren op de rand van een scheermes. Spelen op het scherpst van de snede. Ik probeer daarom elk concert te benaderen zoals de schilder begint met zijn lege doek. Het steeds weer overnieuw beginnen en me overgeven aan de poging blijft me mateloos boeien."

Op het Tone label zijn recent twee cd's van Van Veenendaal uitgebracht: 'Songs To Dance Strangely With' en 'Stripes & Spikes & Strikes'. Beide schijfjes zijn in 2004 opgenomen. Lees hier de recensies.

(Jacques Los, 8.8.05) - - [naar boven]

Lees verder in het archief...

Menupagina's: