Draai om je oren
Jazz en meer - Weblog





 


John Engels (Foto: Cees van de Ven)

Verjaardagsconcert John Engels

Vrijdag 13 mei geeft de drummer ter gelegenheid van zijn 70e verjaardag een concert in het Bimhuis in Amsterdam. In de aankondiging stond vermeld dat ook Benny Bailey zou meespelen op verzoek van John. Dat heeft helaas niet zo mogen zijn, omdat zoals bekend Bailey onlangs is overleden. Wel treden op: Jesse van Ruller (gitaar), Frans van de Hoeven (bas), René van Beeck (bas), Harry Emmery (bas), Benjamin Herman (altsax), Rob van Bavel (piano) en vele anderen.

Al ruim vijftig jaar is de Amsterdamse drummer John Engels Jr. de meest gevraagde drummer van Nederland. De eeuwig jonge John komt uit een gezin van slagwerkers. Zijn vader, grootvader, een oom, twee broers, een zus en hijzelf lijden allemaal aan - zoals hij het zelf noemt - de Engelse ziekte. Hij werkte en werkt met alle Nederlandse musici van belang en maakte tournees met Amerikaanse musici in de klasse van Dizzie Gillespie, Ben Webster, Stan Getz en Chet Baker.

Gevleugelde uitspraken: "Ik geef me voor tweehonderd procent, weetjewel. Elk concert dat ik speel kan het laatste zijn. Soms denk ik 'misschien zou ik er even uit moeten, wat rust nemen'. Maar ja, na vier dagen vakantie word ik knettergek, dan wil ik weer spelen. Als ik nu dood zou omvallen, is mijn leven mooier geweest dan ik ooit had kunnen dromen."

Als hij sterft, dan het liefst achter zijn drumstel, maar voorlopig nog lang niet: vrijdagavond viert hij zijn 70e verjaardag met een aantal van zijn favoriete musici uit verschillende generaties.

Meer weten?
  • Klik hier voor een interview met John Engels.

    (Anoniem, 10.5.05) - - [naar boven]


    Lees verder in het archief...








  • Menupagina's:




    Cd van het moment:
    Sylvie Courvoisier - 'Chimaera'

    Klik op de hoes om een track te beluisteren en voor meer informatie





    Nieuws, tips, suggesties, adverteren, meewerken?
    Mail de redactie.