Draai om je oren
Jazz en meer - Weblog





 


Jorge Rossy

Drummer Brad Mehldau Trio gaat verder als pianist

Jorge Rossy is gestopt met drummen en heeft het Brad Mehldau Trio verlaten. Hij zet zijn muziekcarrière voort als pianist. Zijn plaats in het Mehldau Trio, waar hij drummer was sinds 1996, wordt ingenomen door Jeff Ballard.

Jorge Rossy, geboren Catalaan en woonachtig in Barcelona, nam zijn opvallende en merkwaardige beslissing rondom het concert dat het Mehldau Trio in november vorig jaar gaf tijdens het Barcelona Jazz Festival. Vervanger Jeff Ballard is drummer van Josua Redman's Elastic Band en speelde eerder met Ray Charles, Mark Turner, Danilo Perez, Chick Corea en Kurt Rosenwinkel.

Vorig jaar speelde Rossy als pianist met het kwintet van altsaxofonist Nat Su, en gaf enkele concerten met de Spaanse gitarist Jordi Matas. In de Spaanse media licht Rossy zijn beslissing toe: "Het concert in Barcelona beschouwde ik als een moeilijk en lastig concert. Ik voel dat ik me minder kan uiten achter een drumstel, en achtte het Barcelona concert een geschikt moment om een move te maken in mijn carrière. Ik voel me helemaal pianist. Ik word langzaam één met mijn piano. Ik voel meer passie als ik piano speel. Als ik als pianist een concert geef, voel ik dat ik de juiste weg ben ingeslagen".

In 2003 nam Rossy, als pianist, met het Jordi Matas Quintet het album 'All That Matas' op. Rossy: "Ik heb op het moment nog geen hoge professionele aspiraties. Ik zit nog in een ontwikkelfase. Alles is een kwestie van tijd. Ik ben teruggekeerd tot het schrijven van muziek. Als ik meer materiaal heb, ga ik me bezighouden met het formeren van een groep".

Bijdrage: Erno Elsinga

Meer weten?
  • Lees hier de recensie van het album 'All That Matas' bij All About Jazz.

    (Anoniem, 18.4.05) - - [naar boven]


    Lees verder in het archief...








  • Menupagina's:




    Cd van het moment:
    Sylvie Courvoisier - 'Chimaera'

    Klik op de hoes om een track te beluisteren en voor meer informatie





    Nieuws, tips, suggesties, adverteren, meewerken?
    Mail de redactie.