Draai om je oren
Jazz en meer - Weblog





 


Miles Davis, afgebeeld op het album 'Tutu'

Subtiele middelen, maximaal effect
Eric Vloeimans & Michael Varekamp Quintet & Estrella Acosta Group, zondag 27 februari 2005, Jazz Impuls, De Schalm, Veldhoven

Miles Davis kon met één perfect geplaatst accent de juiste snaar raken... Er is dan ook geen jazz-trompettist die hem niet als voorbeeld noemt. In de Schalm brachten twee van hen een eerbetoon aan Davis als onderdeel van de serie dubbelconcerten die dit seizoen door de stichting Jazz Impuls in de Nederlandse theaters wordt gebracht. Het tweede concert van de avond stond in het teken van de Cubaanse muziek.

Trompettisten Eric Vloeimans - die de oorspronkelijk geprogrammeerde Jarmo Hoogendijk verving - en Michael Varekamp brachten een set met voornamelijk vroeg werk van Davis uit albums als 'E.S.P.', 'Sketches Of Spain' en 'Kind Of Blue'. Ze kozen voor 'nummers die je naar je hand kunt zetten'. Geheel in de geest van de grote meester, aldus Varekamp, omdat Davis ook altijd bezig was met het opnieuw interpreteren van bestaand materiaal.

Vloeimans speelde strak, loepzuiver, met zijn typische omfloerste geluid en met een perfecte beheersing over het eigenzinnige koper. Hij is volledig één met zijn instrument. Varekamp blonk vooral uit in de langzamere stukken, waarin hij - net als Davis - met subtiele middelen een maximaal effect bereikte. De heren soleerden afwisselend, speelden een enkele keer samen en gingen in één nummer - een hoogtepunt van de avond - een muzikale battle aan, waarbij ze elkaar om de paar maten afwisselden. De begeleiding - bas, drums en piano - stond als een huis. Verrassend was het sfeerverhogende drumwerk van Erik Kooger, net als Vloeimans een invaller.

Estrella Acosta Group bracht na de pauze een toegankelijk programma van vriendelijke jazz, geschoeid op Cubaanse leest. Indrukwekkend was de begeleiding door de Duitse pianist en bandleider Marc Bischoff. Hij wist schijnbaar moeiteloos elementen uit ver-schillende genres te verweven in de stuwende pianolijnen die zo kenmerkend zijn voor de Cubaanse dansmuziek. Acosta, geboren Cubaanse, zong met fijne stem, met veel zwoel in het laag. De overige muzikanten speelden vakkundig, maar ze kleurden net wat te keurig binnen de lijntjes.

Door de twee concerten in deze volgorde te programmeren ontstond een omgekeerde spanningsboog. Jammer. De reactie van de circa honderd luisteraars was dan ook wat lauw: geen toegiften en alleen beleefde applausjes…

Deze recensie verscheen eerder in Eindhovens Dagblad.

Meer weten?
  • De website van Jazz Impuls.
  • De websites van trompettisten Michael Varekamp, Eric Vloeimans en Estrella Acosta.

    (Erno Mijland, 2.3.05) - - [naar boven]


    Lees verder in het archief...








  • Menupagina's:




    Cd van het moment:
    Sylvie Courvoisier - 'Chimaera'

    Klik op de hoes om een track te beluisteren en voor meer informatie





    Nieuws, tips, suggesties, adverteren, meewerken?
    Mail de redactie.