Draai om je oren
Jazz en meer - Weblog





 


Terry Bozzio (Foto: Ralph van de Lisdonk)

Bozzio liefkoost en ranselt in Tilburg
zondag 9 januari 2005, 013, Tilburg

Na de opening op vrijdag imponeerde slagwerker Terry Bozzio gisteren tijdens het Tilburgse festival Traces of Rhythm opnieuw, nu met het Metropole Orkest. Een orkest dat alles kan. De Amerikaanse slagwerker Terry Bozzio, tien dagen gast in het Traces of Rhythm-festival in Tilburg, heeft een indrukwekkende entree gemaakt. Met het Metropole Orkest liet hij gistermiddag in 013 horen, hoe slagwerk niet alleen een ondersteunende functie heeft, maar daadwerkelijk kan bijdragen aan harmonische en melodische vorming van muziek. Dat Bozzio daarvoor eigen werk koos, maakte de zaak er alleen maar spannender op.

Het Metropole Orkest onder directie van Dick Bakker en Bozzio speelden voornamelijk werk van de laatste. Composities die Bozzio oorspronkelijk schreef voor strijkkwintet en vier blazers. De Nederlandse componist Martin Fondse arrangeerde ze voor groot orkest. Een titanenklus, zo lijkt het, maar Fondse, gistermiddag zelf aanwezig, vond "het wel meevallen. De twee weken dat we repeteerden met Terry, die steeds weer wijzigingen in de composities aanbracht, voelden zwaarder."

Hoe dat dan klinkt, dat gearrangeerde werk? Ronduit fantastisch. Het Metropole Orkest is in feite een radio-orkest, dat jarenlang geijkt repertoire vertolkte. Maar inmiddels is dit kleine symfonieorkest een gezelschap dat elke uitdaging aandurft en dat het er nog goed vanaf brengt ook. Werkwijze en opzet van het Metropole Orkest zijn uniek in de wereld. Dit orkest dan, dat alles kan, leek deze middag aan diepzeeduiken te doen om aan de rijk-orkestrale bedoelingen van Bozzio en Martin Fondse te raken. In de muziek hoorde je de ongrijpbare Amerikaanse componist Charles Ives rondwaren, maar ook zijn land-genoten Samuel Barber, Frank Zappa en Elliott Carter. Op andere momenten leek het of de ruim vijftig musici filmmuziek speelden en soms was er sprake van kamermuziek. Maar altijd was er de weerbarstigheid van een componist en arrangeur, die hun inspanningen niet voor niets weggeven. Wie moeite deed in de klanken door te dringen, kreeg er echter veel voor terug.

En Bozzio, zijn rol? Het ligt voor de hand te veronderstellen dat een slagwerker - zeker als hij Amerikaan is - het concert naar zich toetrekt. Daar was echter geen sprake van. Bozzio, gerijpt in The Mothers of Invention, het 'begeleidingsorkest' van egotripper Frank Zappa, die de muziek altijd om zichzelf groepeerde, kroop helemaal in de orkestklank van het Metropole. Op die momenten streelde en liefkoosde hij zijn immense instrumentarium, dat een hele slagwerkfabriek vertegenwoordigt. Natuurlijk brak hij als gastsolist ook regelmatig uit. Dan ranselde hij zijn trommels en bekkens, liet ze keihard exploderen. Maar zijn alles doordringende slagwerktechniek werd geen moment opdringerig, omdat Bozzio altijd communiceert met zijn instrumenten. Daardoor blijft alles wat deze beminnelijke musicus doet ronduit intrigeren.

Dit artikel werd geschreven door Rinus van der Heijden en verscheen eerder in het Brabants Dagblad

(Anoniem, 15.1.05) - - [naar boven]


Lees verder in het archief...








Menupagina's:




Cd van het moment:
Sylvie Courvoisier - 'Chimaera'

Klik op de hoes om een track te beluisteren en voor meer informatie





Nieuws, tips, suggesties, adverteren, meewerken?
Mail de redactie.