Draai om je oren
Jazz en meer - Weblog





 


Tobias Delius (foto: Cees van de Ven) Wolter Wierbos (foto: Cees van de Ven) Michael Vatcher (foto: Cees van de Ven)

Internationale avant-garde in het Bimhuis
zaterdag 27 november 2004, Bimhuis, Amsterdam

De laatste concerten in het Bimhuis – dat verhuist naar het nieuwe muziekcentrum aan de Piet Heinkade – aan de Oude Schans worden hoofdzakelijk uitgevoerd door de crème de la crème van de moderne Nederlandse jazzmusici. Het concert van zaterdagavond jl. vormde echter, met het beginconcert door Scott Hamilton, hierop een uitzondering. De drie groepen hadden namelijk een internationale bezetting.

De groep die als eerste aantrad was de formatie van de Duitse pianist/komponist Georg Graewe. Hij was reeds eerder in het Bimhuis te beluisteren, onder meer met Anthony Braxton. Naast Graewe, die zich – terecht - veel soloruimte toeëigende (in de geest van de virtuoze Cecil Taylor), was vooral de Italiaanse trombonist Sebi Tramontana een aan-stekelijk solist. Hij produceerde een prachtige volle klassieke klank op zijn instrument en schroomde niet moderne embouchuretechnieken toe te passen. Saxofonist Tobias Delius had in het geheel een bescheiden rol, hetgeen ook in zijn soli navenant tot uitdrukking kwam. Kenmerkend waren vooral de collectieve improvisaties waardoor er een zeer energieke overall sound en groove ontstond. De ritmetandem – bassist Kent Kessler en de weergaloze Michael Vatcher – legden de basis voor dit powervolle optreden.

Ellery Eskelin, één van de top avant-garde saxofonisten, gaf met zijn vaste trio van Andra Parkins (accordeon/samples/keyboards), Jim Black (slagwerk) en gastsoliste vocalist Jessica Constable, eveneens een enerverend concert. Met 'It’s A Samba' - een avant-garde equivalent van de 'one note samba' - werd de set geopend waarin zowel
Jim Black als Eskelin met krachtige soli hun visitekaartje afgaven. Eskelin is een tenor-saxofonist die naast het avant-garde stramien de geschiedenislessen niet naast zich neer heeft gelegd. In zijn spel zijn honkers & screamers-elementen te beluisteren en qua toon-vorming neigt hij naar het 'oude' geluid (Hawkins, Webster). Het groepsgeluid is zeer apart door toedoen van de accordeon - bijna het ouderwetse caféorkestje: saxofoon, accordeon, drums - en de vocale bijdrage van Jessica Constable. Naast de specifiek avant-garde jazz-aspecten vormen componenten uit de hedendaags gecomponeerde muziek een niet onaanzienlijk bestanddeel in Eskelins muzikale vocabulaire.

De avond werd afgesloten met een set van het all-star gezelschap Available Jelly, de groep van de levendige internationale Amsterdamse scene. Wierbos, Boeren, Moore, Delius, Glerum en Vatcher. Vrolijke, down-to-earth, hoofdzakelijk door Michael Moore gecomponeerde blaasmuziek. Naast collectieve improvisaties ook hier ruimte voor de nodige soli. Glansrollen voor al de blazers. In het bijzonder de fraaie toon en melodische lijnen van altist Michael Moore en de zeer aanstekelijke calypso-solo (ter afsluiting en voor de toegift) van tenorist Tobias Delius. Geen wonder dat de Nederlandse impro-jazz internationaal in hoog aanzien staat!

(Jacques Los, 1.12.04) - - [naar boven]


Lees verder in het archief...








Menupagina's:




Cd van het moment:
Sylvie Courvoisier - 'Chimaera'

Klik op de hoes om een track te beluisteren en voor meer informatie





Nieuws, tips, suggesties, adverteren, meewerken?
Mail de redactie.