Draai om je oren
Jazz en meer - Weblog





 


Branford Marsalis Quartet - 'Eternal'

Branford Marsalis Quartet - 'Eternal' (Marsalis Music/Rounder, 2004) ****

Tijdens het
optreden van het Branford Marsalis Quartet op het afgelopen North Sea Jazz Festival werd al duidelijk dat Marsalis met zijn muziek een nieuwe fase is ingegaan; enkele voorproeven van zijn nieuwe cd 'Eternal' duidden op verdieping en contemplatie. Het album bestaat uitsluitend uit ballads. Daarmee zet het kwartet een even gedurfde als enerverende stap voorwaarts.

Openingstrack 'The Ruby And The Pearl' zet al direct de toon: een fraai op sopraansax aangeblazen, aangenaam 'oorkietelende' melodie. Dat Jeff 'Tain' Watts naast een voor-treffelijk dynamische drummer ook een talentrijk componist is, bewijst het overpeinzende 'Reika's Loss'. Een haunting and mesmerizing versie van het door Billie Holiday onsterfelijk gemaakte 'Gloomy Sunday' strekt zich uit over bijna 13 minuten, zonder ook maar een moment te vervelen. Watts' malletslagen en de soms bewust spaarzaam geplaatste noten van Marsalis treffen doel. 'The Lonely Vamp' is opgetrokken rond een pakkende vamp van bassist Eric Revis. Joey Calderazzo levert hier een superieure pianosolo af. Het warme en diepe tenorspel, Watts' shuffle en de after midnight-piano in 'Dinner For One Please, James' doen wat oubollig aan, net iets te rustgevend en te mooi. In 'Muldoon', een intiem duet, draaien Calderazzo en Marsalis elegant om elkaar heen. Het titelnummer is met een speelduur van bijna 18 minuten de tour de force van het album. Het is een uitermate introspectief stuk, meestentijds ingehouden gespeeld en getuigend van een bijna onaardse, etherische schoonheid. Het kwartet neemt je als luisteraar mee naar higher grounds; je kunt het alleen maar ondergaan. Na een emotionele, dynamische ontlading volgt de catharsis. Meesterlijk.

"If you acquire a lot of technique when you're young, it's like having a lot of money in your pocket. Too many musicians don't develop past that point, for a number of reasons - one of them the way jazz is taught in this culture - but that misses the whole point of music, which is the expression of emotion," zegt Marsalis in de liner notes. Daarom wilde hij met deze plaat "aiming for what Billie Holiday could do, which was to get to the emotions of each song." Wat uw recensent van dienst betreft is dat aardig gelukt.

Op de website van Branford Marsalis kunt u meer lezen over de ontstaansgeschiedenis van 'Eternal'.

(Anoniem, 26.9.04) - - [naar boven]


Lees verder in het archief...








Menupagina's:




Cd van het moment:
Sylvie Courvoisier - 'Chimaera'

Klik op de hoes om een track te beluisteren en voor meer informatie





Nieuws, tips, suggesties, adverteren, meewerken?
Mail de redactie.