Draai om je oren
Jazz en meer - Weblog





 


ebows   melkkloppers   draailier

In Fuhlers handen verandert piano in caleidoscoop van geluiden

De Stichting Jazz in Arnhem streeft er elk jaar naar om de winnaar van de Boy Edgar-prijs op het podium van De derde van Mahler te krijgen. Zo ook op dinsdag 14 maart, met een gepland concert van het Tobias Delius Quartet. Het ongeluk zat evenwel in een klein hoekje die dag, voor de organisatie, maar vooral voor de gelauwerde saxofonist zelf, die verstek moest laten gaan wegens een ongeluk met zijn fiets (gelukkig zonder al te ernstige gevolgen).

Aangezien rietblazer Ab Baars samen met Delius in het nonet van pianist Cor Fuhler zit, was de vervanger voor Tobias in feite al snel gevonden. En het dient gezegd; Baars nam de honneurs uitstekend waar met puntige interventies en heftige exclamaties op tenorsax en abstract-fijnzinnige schetsen op klarinet. Genoten ook van de ritmesectie van dienst. Wilbert de Joode is een nimmer verzakend baken in dit soort geïmproviseerde contexten. Ik heb al vaker gerefereerd aan de prachtige bastonen die hij aan zijn strak gespannen snaren weet te ontlokken; ook deze avond viel dat weer op, met name in zijn altijd 'volgenswaardige' soli. De Australische drummer Tony Buck bleek als drummer, hoewel zeer aanwezig en alle klankfacetten van zijn drumstel gebruikend, verrassend subtiel! Hij deed me sterk denken aan sound-drummers als Gerry Hemingway en de onvolprezen Sunny Murray met zijn 'breinaalden-geluid'.

Maar het epicentrum van deze avond werd gevormd door Cor Fuhler en zijn vleugel. Deze man lijkt in stijl en aanpak eigenlijk helemaal niet op een pianist; Fuhler is veeleer een 'klankverkenner', immer doende met het creëren van sonic landscapes. Meermaals richtte hij zich van zijn toetsen op om, voorovergebogen over de klankkast, zijn vleugel te preparen. Zo plaatste hij ebows op de snaren, die zorgden voor resonantie door middel van elektromagnetische golven. Door melkkloppers ronddraaiend garen produceerde complexe boventoonreeksen. En met een handboor stelde hij een plastic draailier in werking. Daarmee zorgde hij voor een constante geluidsstroom met een welhaast hallucinerend effect; soms waande je je als luisteraar op een dromerige trip door het onderbewustzijn.

Een boeiend audiovisueel avontuur voor de fijnproevers dus, dat de smaakpapillen prikkelde voor het volgende concert van Stichting Jazz in Arnhem op dinsdag 20 april, als een andere klankvorser De derde van Mahler aandoet: Hammondorganist Arno Krijger.

Klik
hier voor een fotografisch verslag van dit optreden.

Foto's: website Cor Fuhler

(Anoniem, 7.4.04) - - [naar boven]


Lees verder in het archief...








Menupagina's:




Cd van het moment:
Sylvie Courvoisier - 'Chimaera'

Klik op de hoes om een track te beluisteren en voor meer informatie





Nieuws, tips, suggesties, adverteren, meewerken?
Mail de redactie.