Draai om je oren
Jazz en meer - Weblog





 


Jazz à Liège

Jaren geleden, toen ik het Luikse jazzfestival ontdekte, raakte ik onder de indruk van de bescheiden en respectvolle sfeer in het congrespaleis aldaar. In een vijftal zalen, variërend qua grootte van 200 tot iets meer dan duizend stoelen, werd ik geconfronteerd met een voornamelijk Belgische line-up (die me toen nog nauwelijks iets zei). Mijn eerste kennismaking met de Belgische scène. Voornamelijk Waals getint uiteraard, maar ook jonge helden uit de Vlaamse jazz brachten op het podium hun kunsten. Ik heb er genoten!

In Luik creëerde men een sfeer die ik op het North Sea Festival zo mistte. Intimiteit heb ik in die Haagse bijenkorf althans zelden of nauwelijks kunnen vinden. En toen ik later eens bij toeval de analen van dat grootse Noord-Europese jazzfestival nalas, constateerde ik dat de oorspronkelijke opzet van Paul Acket - qua grootte althans - niet veel anders was dan de Luikse. Wat jammer dat ik dat nooit heb mogen meemaken...

Dit jaar wordt het jazzfestival in Luik voor de 14e keer georganiseerd. Wederom prijken tal van nationale jazzhelden op de affiche en uiteraard komen er ook enkele grote internationale namen. En wederom biedt een vijftal zalen uitkomst. Helaas heeft de 'Paul Acket' van het Luikse, de heer Jean-Marie Peterken van La Maison du Jazz, dit jaar moeten besluiten een 'blues'-poot (Espace Blues) parallel aan 'de echte jazz' neer te zetten. Kennelijk is ook in Luik het bierverbruik (blues = bier) een belangrijke inkomstenbron om betaalde jazz op de bühne te brengen. Kijk voor de desalniettemin interessante line-up, ergo het tweedaagse jazzprogramma (in het tweede weekend van mei) op
www.jazzaliege.be. Het blijft absoluut een bezoek waard.

N.B. Het Palais des Congrès is relatief makkelijk te vinden. Vanuit Maastricht (Luik ligt op pakweg 20 autominuten van de Limburgse hoofdstad) Centrum Luik volgen, en eenmaal aan de rechteroever aangekomen, de weg verder langs de Maas vervolgen. Het Palais staat dan op de wegwijzers duidelijk aangegeven.

(Anoniem, 15.4.04) - - [naar boven]


Lees verder in het archief...








Menupagina's:




Cd van het moment:
Sylvie Courvoisier - 'Chimaera'

Klik op de hoes om een track te beluisteren en voor meer informatie





Nieuws, tips, suggesties, adverteren, meewerken?
Mail de redactie.